Mensaje de error

Deprecated function: Optional parameter $path declared before required parameter $langcode is implicitly treated as a required parameter en include_once() (línea 1442 de includes/bootstrap.inc).

Notícias TMB

Suscribirse a canal de noticias Notícias TMB
RSS feed for TMB Noticies site https://noticies.tmb.cat
Actualizado: Hace 11 horas 3 mins

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Jue, 05/08/2025 - 09:19

Amb motiu de la celebració de la 45a edició de la Cursa El Corte Inglés, que tindrà lloc el pròxim diumenge, 11 de maig, algunes línies d’autobús poden tenir afectacions pel que fa a recorregut i horari. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana el metro per als desplaçaments per la zona on transcorrerà la prova esportiva.

El circuit de la cursa, certificat per la Federació Catalana d’Atletisme, és de 10 quilòmetres. La sortida es donarà a les 9 hores a El Corte Inglés de l’avinguda Diagonal i afectarà entre les 5 i les 14 hores aproximadament tot el trànsit de superfície pel recorregut delimitat. La prova, la més multitudinària de Barcelona, recorrerà els carrers més emblemàtics de la ciutat. La sortida se situarà a l’avinguda Diagonal amb Gran Via de Carles III, transcorrerà al llarg de quasi 3 quilòmetres per aquesta avinguda per baixar pel passeig de Gràcia i continuar pels carrers d’Aragó, Viladomat, Gran Via de les Corts Catalanes i carrer Marina arribant a plaça Catalunya, on finalitzarà la cursa, pel carrer Casp.

Els desviaments afectaran 38 línies de bus de TMB: D40, D50, H6, H8, H10, H12, H16, V3, V5, V7, V9, V11, V13, V15, V17, V19, V21, 6, 7, 19, 22, 24, 27, 33, 34, 39, 47, 54, 55, 59, 63, 67, 68, 78, 113, 141 i les rutes Vermella i Blava del Barcelona Bus Turístic.

Com en d’altres edicions d’aquest esdeveniment, dins de la voluntat de participar amb la ciutadania en el seu progrés social, cultural, educatiu, cívic i esportiu, i de contribuir a un desenvolupament sostenible i a la millora de la mobilitat, TMB porta als corredors a la cursa amb un títol individual de viatge per desplaçar-se en metro o bus el dia de la prova. Així, 40.000 bitllets senzills gratuïts es posen a disposició dels corredors i els hi són lliurats en el moment de recollir el dorsal fins esgotar-ne les existències.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció avisos del servei del web de TMB i el web oficial de la cursa.

Categorías: Tren real

El reforç de la línia V19 els dissabtes i festius redueix en més d’un 40% les alarmes per acumulacions de passatge

Mié, 05/07/2025 - 10:33

El passat 12 d’abril, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va posar en marxa el reforç de dos trams de la línia V19 — Barceloneta i Pl. Alfons Comín— durant els dissabtes i festius per millorar-ne el servei. Quatre setmanes després, s’han reduït un 40% les situacions d’acumulació de passatge. Aquesta davallada s’ha produït tot i l’increment de validacions, que ha estat d’un 25%.

Tant els dissabtes com els diumenges i festius, el reforç de fins a 8 vehicles en els trams amb més demanda de la línia, ha estat clau per poder absorbir més passatge i reduir un 40% les alarmes que el conductor notifica cada vegada que el bus es troba al màxim de la seva capacitat

Aquest reforç ha suposat també un augment de validacions. En diumenges i festius la línia ha passat d’una mitjana de 10.360 passatgers en les 7 setmanes prèvies a l’aplicació de la mesura, al 14.524, el que representa un augment del 40,2%. Els dissabtes aquesta xifra frega un augment del 14%, passant dels 13.977 usuaris en les setmanes prèvies als 15.912 actuals. 

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que aquestes xifres demostren l’encert de la iniciativa destinada a millorar la mobilitat al voltant del Park Güell i a regular la demanda existent a la part baixa de la ciutat entre el Pg de Sant Joan i el front marítim. Les dades, ha dit, posen en valor les mesures implantades per TMB per seguir millorant el servei en àrees d’alta demanda” i ha recordat que es segueix treballant per oferir solucions de transport públic a totes aquelles veïnes i veïns de zones amb més demanda de transport com els voltants del Park Güell”. 

Reforç en dos trams

El reforç de la línia V19 s’ha plantejat en dos trams, un al vessant sud i un altre al vessant nord. El reforç del primer tram es va posar en servei entre les parades de Praga – Rda. Guinardó (Metro Alfons X) i av. República Argentina (Metro Vallcarca) amb 4 autobusos de tipus estàndard amb una capacitat de 80 passatgers per vehicle. Aquest reforç funciona entre les 10 i les 18 hores. El segon tram que es va reforçar, al vessant sud de la línia, entre les parades de Pg. de Sant Joan – Còrsega (Metro Verdaguer) i Pl. Rosa dels Vents (zona Barceloneta) i es fa amb 4 vehicles articulats, amb una capacitat de 120 passatgers per unitat. Aquest segon reforç funciona entre les 10 i les 21 hores.

Cal recordar que en un tipus de reforç com aquest es recomana als usuaris fixar-se en el frontal del bus per assegurar-se que va al terminal que desitja

La línia V19 va transportar el 2024 més de 6 milions de persones, un 10% més que durant l’any 2023. Aquesta línia registra una mitjana anual de més de 19.000 validacions en dies laborables i d’unes 14.000 validacions en dissabtes i 12.000 en festius, xifres que acabaran augmentant si la tendència amb el reforç esmentat, es manté.  

Categorías: Tren real

Així es va anar recuperant el servei de metro dilluns passat

Mar, 05/06/2025 - 13:37

Albert Guillaumes Marcer (@albertgui a X) ha fet aquesta interessant seqüència temporal que il·lustra com es va anar recuperant de mica en mica al llarg de la tarda el servei de metro, per línies i per trams, fins a arribar a la normalització total de la xarxa.

De manera visual es mostra des de l'inici de l'apagada general a les 12:33 hores del dilluns 28 d'abril fins a la recuperació total del servei a totes les línies de metro a les 3 de la matinada i que va estar donant servei sense interrupció durant tota la nit.

Categorías: Tren real

Comença la licitació de les obres de millora de l'accessibilitat de l'estació de Plaça de Sants L5

Lun, 05/05/2025 - 13:23

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat ha licitat les obres d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda de l’estació de metro de Plaça de Sants (L5), per un import de 16,6 MEUR. Els treballs corresponen a la primera fase de l’adaptació de l’intercanviador de metro (L1 i L5) i començaran la tardor que ve, amb un termini d’execució previst de 30 mesos. 

L'actuació afectarà diversos nivells de l’estació i inclouen l'ampliació del vestíbul existent, la instal·lació de tres nous ascensors; l'adaptació d’una part del passadís de connexió amb l’L1, l'ampliació de l’accés a la plaça de Sants, la construcció de dues noves sortides d'emergència, l'eixamplament de les escales que connecten el vestíbul amb el nivell pre-andana, el recrescut de les andanes i nous encaminaments per facilitar la mobilitat a persones amb dificultats visuals. 

En paral·lel, el Departament té en redacció el projecte constructiu per a la millora de l’accessibilitat de l’estació de l’L1, segona fase de l’adaptació de l'intercanviador.

L'estació de Plaça de Sants (L1 i L5) rep en dia feiner, 21.792 viatges (L5) i 14.690 (L1). A més, es produeixen 9.950 intercanvis. En total, l’intercanviador suma més de 46.000 viatges al dia.

Per a més informació podeu consultar la nota de premsa del departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica.

Imatge
Categorías: Tren real

El planificador web de viatge 'Vull Anar' de TMB incorpora més solucions de transport

Lun, 05/05/2025 - 11:17

Des de l'estrena de la nova home de TMB, l'agost del 2023, s'han anat incorporant millores de manera progressiva. Recentment, s’ha publicat l’actualització de l’eina Vull Anar, una de les funcionalitats més utilitzades. Aquesta millora persegueix oferir una experiència de planificació similar a la que s’ofereix a la TMB App, seguint la filosofia de donar solucions de transport sostenibles i accessibles. Aquest canvi incorpora millores en la informació del transport públic, i noves solucions en bicicleta o a peu. També es podran consultar itineraris amb estacions accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.

Amb la nova actualització de la funcionalitat Vull Anar, a més de les solucions amb transport públic, les persones usuàries poden combinar transport públic i bicicleta o bé únicament bicicleta. També s'ofereixen els millors itineraris tenint en compte l’oferta en temps real del transport públic i, a més, té en compte la disponibilitat de bicicletes de lloguer per oferir les millors solucions de transport. Ara permet cercar el millor recorregut amb transport públic i bicicletes privades i de lloguer de Bicing, AMBici, Donkey Republic, Cooltra i Bolt, conèixer la durada del trajecte i triar entre diversos criteris per decidir l'alternativa que millor s'ajusta a les necessitats de les persones usuàries.

Durant l'any 2024 el web de TMB va tenir més de 12 milions de sessions de més de 6 milions d’usuaris. En aquest període, Vull anar va rebre més de 600.000 visites.

Categorías: Tren real

La col·laboració entre Mossos i TMB fa possible un macrodispositiu per detectar furts a la xarxa de bus

Dom, 05/04/2025 - 08:30

La col·laboració entre el cos de Mossos d'Esquadra i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha fet possible un recent macrodispositiu per detectar furts i robatoris a la xarxa d'autobusos. La coordinació entre les dues entitats ha estat clau per detectar els autors multidetinguts en el moment d’accedir als vehicles, així com de generar intel·ligència policial que permet dissenyar dispositius en punts calents d’actuació d’aquests grups. Amb l’objectiu de vetllar per la seguretat dels usuaris del transport públic, la xarxa d’autobusos està equipada amb més de 4.500 càmeres de videovigilància embarcada.  

Agents Mossos d’Esquadra en col·laboració amb Guàrdia Urbana de Barcelona van detenir entre el 22 i el 27 d’abril, 28 persones relacionades amb 133 delictes de furts i robatoris a la xarxa de bus de Barcelona. El dia 22 es va establir un dispositiu d’agents uniformat i de paisà dels diferents serveis, amb l’objectiu d’atrapar-los in fraganti mentre actuaven a la xarxa d’autobusos. El primer dia se’n van detenir 14. La resta de dies es van establir dispositius de localització i detenció de persones que havien estat identificades prèviament com a presumptes autors de fets delictius. Com a resultat, se n’han pogut resoldre 133.

Els autors, d’entre 22 i 61 anys, actuaven en petits grups o en solitari, anaven la majoria de vegades en recerca de gent gran i s’aprofitaven de la seva vulnerabilitat. S’apropaven a elles en moments en què els autobusos anaven més plens de gent, i utilitzaven aquesta proximitat per furtar qualsevol objecte de valor que duguessin a les seves bosses de mà, principalment. En cap cas els autors van produir lesions en les víctimes. Els detinguts acumulen 164 antecedents policials i van passar a disposició judicial entre el 24 i el 28 d’abril. La investigació continua oberta i no es descarten més detencions.

Més informació a la nota de premsa de Mossos.

Detenim 28 persones relacionades amb 133 furts i robatoris al #busbcn. Vam fer dispositius durant sis dies per detenir-los in fraganti

Actuaven en petits grups o en solitari i buscaven gent gran. Acumulen 164 antecedents pic.twitter.com/7EWtsaNE6c

— Mossos (@mossos) May 3, 2025

Categorías: Tren real

'El Balcó' entrevista Jèssica Centelles, conductora de bus al volant durant l'apagada

Mié, 04/30/2025 - 11:05

El passat dilluns 28 d'abril, Barcelona va viure una situació inèdita. L'apagada elèctrica global va aturar tots els serveis que depenen d'aquesta energia, entre ells la xarxa de metro, que a les 12.30 del migdia va quedar aturada, com altres serveis ferroviaris de la ciutat. La xarxa d'autobús de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va ser l'únic transport públic que va seguir funcionant i va ser l'opció de molts ciutadans que necessitaven desplaçar-se per tornar a casa. 

El programa 'El Balcó' de Ràdio Barcelona - Cadena SER va entrevistar la Jèssica Centelles, conductora de bus de TMB, que estava de servei durant l'apagada i ahir, l'endemà del dia inusual que va viure, va voler compartir la seva experiència d'aquella jornada al volant. "Vaig estar més de 8 hores conduint, vaig allargar la meva jornada una hora i mitja". Centelles explica que va ser una situació excepcional i que havies de tenir "molta fe" perquè "a l'hora de plegar, el meu company de relleu no va arribar, així que vaig seguir conduint sense saber a quina hora pararia, però vam tenir molta sort que la comunicació amb el centre de control de bus (que va per ràdio) no es va perdre mai, podia parlar amb el meu cap, que s'encarrega de dirigir la línia, va ser el meu únic contacte amb l'empresa". 

La Jèssica també detalla l'anormalitat de la jornada, amb molta gent al carrer, atrapada al cotxe o intentant moure's en autobús. També li va sobtar que la gent anava molt perduda: "Els conductors i conductores de bus som un punt de referència d'informació, portem uniforme i la gent té molt clar com anar a un lloc en metro però no per fer les connexions en autobús. Vaig estar bona part de la tarda i nit contestant preguntes i guiant la gent, els turistes". Un dia que ben segur la Jèssica, com tots els treballadors de metro i bus no oblidarem. 

Us deixem l'enllaç al programa complet del dimarts 29 d'abril, l'entrevista comença al minut 21:30. 

https://cadenaser.com/podcast/sercat/el-balco/643/ 

Categorías: Tren real

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per avui, 30 d’abril (Barça – Inter)

Mié, 04/30/2025 - 07:59

Amb motiu del partit de semifinals de la Lliga de Campions, que se celebra avui, dimecres 30 d’abril, entre el FC Barcelona i l’Inter de Milà a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 horesmetro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se per la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.

L’operativa especial prevista és la següent:

  • La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que avui, vigília de festiu, el metro funciona fins a les 2 de la matinada.

  • S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.

  • Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.

Cal recordar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i X2; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Els autobusos de TMB registren el rècord de passatge amb 1,2 milions de viatgers durant l'apagada

Mar, 04/29/2025 - 13:28

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està garantint la mobilitat a la ciutat des de l’inici de l’apagada general d’ahir, amb el servei de bus funcionant des del primer moment amb prop de 900 vehicles al carrer i amb la recuperació de la circulació al metro tan aviat com va tornar la tensió a la xarxa. Els autobusos han registrat el seu rècord històric portant 1.250.000 passatgers. El metro va tornar a circular parcialment només 5 hores després de l’apagada i assolint la normalitat a tota la xarxa a les 3 de la matinada. 

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha fet un “agraïment enorme als treballadors de TMB” per mantenir la mobilitat a bus malgrat les circumstàncies del trànsit i restablir el servei a metro. A més, Bonet ha recordat que “a bus es va allargar el servei fins a les 12 de la nit i metro ha tingut 125 professionals més treballant per poder oferir el servei ininterromput durant tota la nit”.

Quan es va produir l’apagada generalitzada al voltant de les 12:30h, els autobusos de TMB van continuar donant servei, amb les alteracions horàries pròpies de la congestió circulatòria i dels problemes de senyalització semafòrica. Aquest servei va allargar el seu horari fins a les 12 de la nit, amb la única excepció de les línies de bus a demanda i dels busos de barri. Aquesta ampliació del servei va ser possible per la implicació dels professionals de l’àrea de bus que van decidir allargar els seus torns. 

El servei de metro va quedar totalment fora de servei al voltant de les 12:30h quan la manca de subministrament va ser generalitzada. La circulació dels trens va començar a recuperar-se a partir de les 17:30 hores, amb la posada en servei del tram entre Fondo i la Sagrera de la línia 1. A les 12 de la nit, el servei de metro ja funcionava en un 90% de la xarxa i a les 3 de la matinada va recuperar totalment el servei. 

Recuperació gradual a metro

El primer que va fer el personal de metro després de l’apagada va ser desallotjar les persones usuàries que quedaven als 24 trens que s’havien quedat entre estacions. La feina dels Agents d’Atenció al client de metro va ser fonamental per realitzar aquesta tasca, que va comptar amb la col·laboració puntual de la Guàrdia Urbana, els bombers i els Mossos d’Esquadra. 

Imatge

 

La recuperació de part del subministrament elèctric va permetre començar a restablir el servei, començant per l’L1al tram comprés entre Fondo i la Sagrera a les 17:34 hores. Poc després va ser el torn de la l’L5 que va poder començar a donar servei entre les estacions de Cornellà Centre i Diagonal. Les línies automàtiques L9 Nord i L10 Sud també es van sumar a aquesta recuperació mentre la línia 1 ampliava ja la circulació al tram comprès entre Hospital de Bellvitge i Mercat Nou. Al voltant de les 18:30, i amb la posada en marxa de la totalitat de les línies automàtiques incloses les línies L9 i L10 sud un 30% de la totalitat de la xarxa de metro ja estava en funcionament. 

A partir d’aquest moment, el degoteig de línies recuperades va ser constant i a les 20:30 hores la línia 5 ja s’havia recuperat totalment mentre que la L4 ja funcionava entre Maragall i passeig de Gràcia. En aquest punt, quan ja estava operativa més de la meitat de la xarxa (52%), TMB va decidir allargar el servei tota la nit de manera excepcional, posant a disposició de la ciutadania la circulació ininterrompuda de trens a les línies disponibles. Aquesta mesura va ser possible gràcies a la voluntat de més de 125 treballadors de metro que van doblar torns per poder oferir aquesta operativa de servei. 

Abans de les 22 hores, metro ja havia recuperat també el servei a la L3 entre les estacions de Montbau i Zona Universitària mentre que  la línia 4 el metro ja funcionava fins a l’estació de Via Júlia. A les 12 de la nit ja s’havia recuperat un 90% del servei amb l’entrada en servei de la L3 en la seva totalitat i de la L2 entre La Pau i Badalona Pompeu Fabra. Finalment, a les 3 de la matinada, la recuperació del servei ja era total amb l’excepció de l'L11 que va acabar entrant en servei poc després. 

D’aquesta manera, cap a les 3 de la matinada, tot el servei de metro ja funcionava amb normalitat garantint el dret a la mobilitat de la ciutadania per aquest dimarts. 

Categorías: Tren real

Exposició commemorativa al metro dedicada al Concurs Internacional de piano Maria Canals

Lun, 04/28/2025 - 11:15

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), a través de la seva Fundació, col·labora un any més amb el prestigiós Concurs Internacional de piano Maria Canals, que es va celebrar a Barcelona del 23 de març al 3 d’abril. Enguany, per celebrar la 70a edició del certamen i coincidint amb el Centenari del Metro, s'han instal·lat dos pianos a l’estació de Diagonal (L5) i també s'ha presentat una exposició a l'Espai Mercè Sala, dedicada a les 70 edicions del certamen. 

Exposició commemorativa dels 70 anys del concurs

L’Espai Mercè Sala, la sala d’exposicions del metro situada a l’estació de Diagonal (L3 i L5), acull des de fa unes setmanes l’exposició Maria Canals, un Concurs amb ànima. La mostra es pot visitar gratuïtament de dilluns a divendres de 10 a 20 hores i està impulsada pel Concurs Internacional de Piano Maria Canals de Barcelona, en col·laboració amb la Fundació TMB. 

L’exposició Maria Canals, un Concurs amb ànima vol destacar, a través de fotografies, testimonis personals i audiovisuals, no només el present del concurs sinó molt especialment el gran actiu humà -la veritable ànima del concurs- que ha fet possible arribar a aquesta 70a edició. Fundat el 1954 per la pianista i pedagoga Maria Canals, el certamen barcelonès és el més antic d’Espanya i un dels més veterans i prestigiosos d’Europa. L’exposició es pot visitar gratuïtament a l'Espai Mercè Sala fins al 21 de juny.

Categorías: Tren real

TMB inicia el procés de renovació de les màquines de venda de bitllets del metro a les línies convencionals

Jue, 04/24/2025 - 13:04

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha iniciat avui el procés de licitació per renovar les màquines de venda de bitllets de les línies convencionals de metro. L'objectiu és substituir les actuals per dispositius més moderns que oferiran noves funcionalitats i milloraran l’experiència de l’usuari. Les màquines actuals es van començar a instal·lar l’any 2004 i ara es canviaran per unes altres que permetran, entre d’altres coses, l’emissió directa del suport T-mobilitat en format PVC i altres mètodes de pagament com targeta bancària sense contacte o Bizum. El contracte preveu que se n’instal·lin entre 290 i 397 a les 126 estacions de les línies convencionals.  

A més de l’emissió del suport T-mobilitat en format PVC i nous mètodes de pagament, a les noves màquines de venda de bitllets es podran fer devolucions i emissió de duplicats per als usuaris registrats. També oferiran informació sobre tarifes, títols o incidències i permetran enviar factures simplificades per correu electrònic. Els nous dispositius incorporaran també lectors de codis de barres i de QR’s que facilitaran la recollida de títols comprats en origen. A més, disposaran d’un servei d’atenció al client per veu de manera remota i, en una segona fase, aquesta atenció incorporarà també imatge. Més endavant s’incorporarà també un recomanador de bitllets en funció de les necessitats de cada persona

Les noves màquines oferiran servei en quatre idiomes: català, castellà, anglès i francès. La licitació també contempla que en futur s’incorpori tecnologia amb intel·ligència artificial que permetrà, entre altres coses, incorporar un major nombre d’idiomes. 

Pel que fa a l’accessibilitat, les millores són significatives i incorporaran ordres per veu, sortida d'àudio privada o un bucle inductiu per accessibilitat auditiva, una tecnologia que ajuda les persones amb pròtesis auditives a escoltar millor en espais públics. 

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha explicat que “aquesta renovació és necessària des del punt de vista operatiu, però també per les necessitats que té avui el nostre client al qual li hem de facilitar un pagament més àgil i adaptat als hàbits de consum actuals”. Flores ha destacat que el canvi ens permetrà també incorporar millores en accessibilitat per garantir el dret a la mobilitat a totes les persones” i, en aquest sentit, ha afegit, que “mantindrem la possibilitat de fer el pagament en efectiu a totes les estacions. Així, TMB seguirà complint amb el Reial Decret 24/2021 o Llei General per a la Protecció dels Consumidors i Usuaris que defensa el dret de les persones a pagar amb efectiu. 

Licitació adaptativa

La licitació preveu una inversió mínima de 19,2 milions d’euros i està plantejada com un contracte flexible i adaptatiu perquè contempla l’adquisició d’entre 290 i 397 màquines que s’instal·laran a les 126 estacions existents en la xarxa de metro convencional. La decisió final sobre el nombre exacte de noves màquines que s’adquiriran estarà subjecta a l’evolució de diversos factors durant la vigència del projecte. Aquests inclouen variants com poden ser la disminució progressiva de les vendes presencials en favor dels canals digitals o la necessitat de garantir una elevada disponibilitat d’equips en determinades estacions per tal d’assegurar un servei eficient i accessible. Es preveu que l’adjudicació es resolgui a finals de 2025 i que durant 2026 es desenvolupi el projecte i arribi el primer prototip. Les primeres unitats s'instal·laran a la xarxa de metro el 2027 i estaran ja a tota la xarxa a finals del 2028. La licitació també inclou el manteniment dels equips i el servei de retirada de les màquines antigues.

Categorías: Tren real

TMB registra el rècord de passatgers en un dia feiner amb més de 2,6 milions de viatges durant la diada de Sant Jordi

Jue, 04/24/2025 - 12:20

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha registrat durant la diada de Sant Jordi el rècord de passatgers en un sol dia amb 2.601.062 viatgers, un 2,6% més que el 23 d’abril de 2024. El nombre de validacions a la xarxa de metro va assolir una nova fita històrica amb 1.875.000 validacions en totes les seves línies, entre les 5 del matí i les 12 de la nit. La xarxa de bus va registrar prop de 726.000 viatgers.

La xifra rècord s’ha assolit per la gran mobilitat de ciutadans que genera la festa de Sant Jordi a la que TMB va donar resposta donant més oferta que mai al metro de Barcelona. Ahir 23 d’abril el metro va funcionar amb freqüència d’hora punta, amb 137 trens, gairebé durant tota la jornada, una mesura excepcional per facilitar els desplaçaments a la ciutat en una jornada amb molts carrers tallats i plens de gent. La xarxa de metro també va comptar amb un desplegament especial de personal d’atenció i efectius de seguretat i neteja a les estacions del sector central de Barcelona.

La xarxa de bus va registrar 725.770 validacions, un 0,7% menys que en Sant Jordi de l’any passat. Les línies van haver d’adaptar el seu recorregut als diferents talls de trànsit que es fan per les múltiples activitats realitzades durant la diada al carrer.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha celebrat les excel·lents xifres i ha agraït “als i les professionals de TMB el seu esforç per donar un servei de qualitat en un dia com Sant Jordi, que es viu especialment al carrer i on el metro té un paper clau per a la mobilitat de la ciutat” i ha destacat que les xifres d’aquesta diada “ens mostren, un cop més, que la Barcelona del metro funciona”.

La diada de Sant Jordi de l’any 2024 era fins ahir el dia amb més passatge de la història de TMB amb 2.544.000 validacions, de les quals 1.804.000 validacions es van registrar a metro i 740.000 a bus.

Recordar també que enguany, les xarxes de TMB han registrat el mes de març amb més viatges de la història amb gairebé 63 milions, metro ha sumat 43,6 milions de viatgers i bus ha registrat 19,3 milions de validacions.

2024, any de rècords a metro i bus

Per a la xarxa de metro, el 2024 va ser històric, ja que va tancar l’any amb gairebé 469 milions de validacions, i això suposa un 6,5% més que els 440 milions de viatgers registrats el 2023. El mes d’octubre també va suposar un rècord pel suburbà registrant 44,4 milions de validacions i superant l’altre millor registre que s’havia donat al maig del mateix 2024 amb 43,2 milions de validacions.

Pel que fa a la xarxa de bus va trencar tots els rècords sumant més de 215 milions de validacions i creixent gairebé un 2% respecte al 2019, que va tancar amb 211 milions de validacions. A més, bus va superar altres registres durant el 2024 com les del mes l’octubre que es va tancar amb 20,6 milions de validacions, el millor mes de la història de la xarxa. Aquest mes, també es va registrar el dia amb més validacions de la història de bus, que va ser el 9 d’octubre amb 836.295 viatgers.

Categorías: Tren real

Transport públic per a la Feria de Abril de Catalunya 2025

Jue, 04/24/2025 - 07:45

Amb motiu de la celebració de la 52a edició de la Feria de Abril en Catalunya, que tindrà lloc del 25 d’abril al 4 de maig al Parc del Fòrum, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) adapta la seva oferta de transport públic a les necessitats d’aquest esdeveniment. 

TMB recomana la xarxa de metro per als desplaçaments fins a la fira, especialment la línia 4, la groga, que es reforçarà amb més trens els dies i hores que es preveuen màxims de visitants. Així, els dos dissabtes amb Feria hi haurà més combois circulant a l’L4 entre les 5 de la tarda i les 2 de la matinada. Pel que fa als dos divendres i als dos diumenges amb casetes obertes, hi haurà més trens a partir de les 21 hores i fins a darrera hora de servei. En quant al 1er de maig, es reforçarà el servei de la línia groga des de les 5 de la tarda fins a la finalització del servei a la mitjanit pels que vulguin anar a la Feria; tanmateix, pels assistents a les diferents manifestacions sindicals, al llarg de la tarda i del vespre s’habilitaran més trens a la línia 3 de metro, la línia verda.

Cal destacar, a més, que l’estació El Maresme | Fòrum, la més propera al recinte de la Feria, incrementarà la presència de personal d’atenció, vigilants de seguretat i neteja.

El funcionament del metro, amb servei ininterromput durant tota la nit els dissabtes (26 d’abril i 3 de maig) i fins a les 2 de la matinada els divendres (25 d’abril i 2 de maig) i la vigília del dia festiu del 1r de maig (dimecres 30 d’abril), suposarà un important element per afavorir la mobilitat de les persones que vulguin accedir a la fira aquestes nits. Cal recordar que el servei de metro comença cada dia a les 5 de la matinada.

També s’arriba al Parc del Fòrum amb les línies regulars d’autobús H16, V29, V31, V33, 7 i 136.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Paulo Londra al Palau Sant Jordi

Jue, 04/24/2025 - 07:31

Amb motiu del concert de Paulo Londra que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà divendres, 25 d’abril (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà entre les 19 h i les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi.

Divendres el metro circula fins a les 2 de la matinada.

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Celebrem Sant Jordi amb els autors de les millors històries del 18è Concurs de Relats Curts de TMB

Mié, 04/23/2025 - 11:30

Avui, diada de Sant Jordi, festa de la rosa i el llibre, aprofitem per recordar l'acte de lliurament dels premis de la 18a edició del Concurs de Relats Curts de TMB, que va tenir lloc el passat 9 d'abril. L'auditori de la biblioteca Jaume Fuster de Barcelona va ser l'escenari de l'entrega dels guardons als premiats i premiades de les categories del certamen literari de TMB: Relat Lliure, Relat Escolar, TuitRelat, InstaRelat i la categoria interna Relat Lliure Personal de TMB. 

Els guanyadors i guanyadores van llegir les seves històries dalt de l'escenari, emocionats i agraïts de poder compartir amb tots els assistents els seus textos, mereixedors del màxim reconeixement del concurs: ser els millors d'entre els 1.628 relats participants. Hem inclòs un extracte d'aquestes lectures per part dels mateixos autors en el moment de saber-se guanyadors.

Us deixem l'enllaç directe al vídeo i aprofitem per desitjar-vos una bona diada de Sant Jordi!  

Categorías: Tren real

Per la diada de Sant Jordi gaudeix dels llibres del Centenari del Metro

Mié, 04/23/2025 - 08:30

Comencem amb el primer dels tres llibres que s'han publicat enguany amb motiu dels cent anys del metro de Barcelona: "La petita història del metro", una obra de la dibuixant Pilarín Bayés que amb els textos de Daniel Venteo, explica els cent anys d’història de metro als nens i nenes.

El llibre parteix de la inauguració el 30 de desembre del 1924 del primer tram de la línia del Gran Metro de Barcelona, embrió de l’actual l’L3, per arribar al metro del qual gaudim actualment. L’objectiu és fer entenedor als més petits i petites com l’arribada del metro, un mitjà de transport que forma part de la seva vida quotidiana, va canviar els hàbits socials i de desplaçament dels habitants de Barcelona fins a convertir-se en un element clau de la història de la ciutat, de la seva evolució i dels esdeveniments més essencials.

Imatge

 

Perspectiva històrica de l'evolució cap a la igualtat de gènere a TMB

Amb motiu del Dia Internacional de la Dona, el 8 de març, es va presentar el llibre "La dona treballadora al Metro de Barcelona" sobre la història i l'evolució cap a la igualtat de gènere a la companyia.

Aquesta publicació rendeix homenatge a la història i la tasca de les dones treballadores del metro, una figura fonamental en el servei d’aquest sistema de transport públic des dels seus inicis, el 1924. Es pot descarregar en format digital en el següent enllaç: https://w4.tmb.cat/llibre/dona-treballadora-metro-barcelona.pdf

Imatge

 

Llibre Cent anys del Metro de Barcelona (1924-2024)

Aquest Sant Jordi també et volem regalar el tercer llibre dedicat al centenari del metro de Barcelona. A "Cent anys del Metro de Barcelona (1924-2024)" t'expliquem els cent anys d'història del metro a través d'una síntesi històrica i de material gràfic procedent majoritàriament dels fons de la Fundació TMB, i també d’altres.

Et presentem una proposta cronològica per la història del Metro de Barcelona amb una clara vocació visual, per la qual cosa disposa d'un bon grapat de fotografies i il·lustracions que protagonitzen el relat de l'expansió del metro per la ciutat i la seva àrea metropolitana, i que són tot un atractiu per repassar les diverses etapes del metro i els esdeveniments històrics que han condicionat l'evolució del suburbà.

Imatge

 

Amb aquests 3 llibres podreu veure com el metro de Barcelona reuneix una i mil històries del passat, del present i del futur.

Gaudiu del viatge i de la diada de Sant Jordi!  

 

Categorías: Tren real

El metro donarà més servei que mai aquest Sant Jordi

Mar, 04/22/2025 - 12:25

Aquesta diada de Sant Jordi Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) posarà en circulació al metro fins a 137 trens en les línies convencionals, una oferta d’hora punta que demà s’oferirà durant gairebé tota la jornada. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que això significa que aquesta diada “el metro de Barcelona donarà la major oferta de trens de la seva història” i ha mostrat el seu "agraïment a totes els i les professionals de TMB que faran possible donar aquest servei per facilitar la mobilitat en un dia com aquest". Aquesta mesura excepcional permetrà millorar la mobilitat a la ciutat en una jornada que s’espera especialment concorreguda en el transport públic i que al 2024 va suposar el rècord històric de validacions en un dia amb 2.544.000 validacions. L’any passat, la xarxa de metro també va marcar el seu històric de validacions en un dia laborable amb 1.804.000 validacions en totes les seves línies i bus va registrar 740.000 validacions. Aquest trasllat de l’oferta de l’hora punta a tota la jornada suposarà que en l’hora punta de la tarda totes les línies tindran un increment per sobre del 10% respecte a l’oferta habitual. A més, en l’hora vall de la tarda s’arribarà fins a un  42% més a l’L1, un 37% més a l’L3 i un 25% més a l’L5. També s’ha preparat un desplegament especial de d’agents d’estació, personal de seguretat i de neteja a les estacions del sector central de Barcelona.

Respecte al transport de superfície, les múltiples activitats previstes per la diada de Sant Jordi provocaran una ocupació de la via pública i espais tancats al trànsit que afectaran la circulació de les línies de bus de TMB en diverses zones al llarg de tot el dia, en forma de desviaments o limitacions de recorregut. Per exemple, la Rambla de Fabra i Puig, entre l’avinguda Meridiana i la plaça Virrei Amat, restarà barrada al trànsit entre les 7 del matí i les 10 de la nit, afectant les línies de bus D40, D50, H6, V27, V29, 34, 47, 122 i 134. 

No obstant, les més importants alteracions es deriven de la ’superilla literària’, l’ampli espai al cor de l’Eixample tancat a la circulació de vehicles on la ciutadania podrà tornar a passejar. L'àrea estarà situada entre l'avinguda de la Diagonal i la Gran Via, i entre els carrers de Balmes i de Pau Claris. A més, s'estén a Ciutat Vella, per la Rambla, i a Gràcia, per Gran de Gràcia, des del pla de Nicolás Salmerón fins al carrer d'Astúries. Les línies d’autobús afectades en aquesta superfícies delimitada seran les següents: H10, V15, V17, 19, 22, 24, 52, 54, 59, 67 i les rutes vermella i blava del Barcelona Bus Turístic.

Des de TMB es recomana als usuaris que planifiquin el seu viatge amb suficient antelació. Com és habitual, el web de TMB i l’aplicació TMB App informaran de manera automàtica de les possibles alteracions. Per a més informació també es pot consultar la secció d’avisos de servei del web de TMB.

Cent anys del Metro de Barcelona, punts de llibre i Kiss Cam de TMB

Amb la seva habitual voluntat de participació en les activitats ciutadanes, entre les accions que TMB organitza pel dia del llibre i de la rosa destaca l’obsequi del llibre online per descarregar Cent anys del Metro de Barcelona. Es tracta d’una obra amb una proposta cronològica per la història del nostre suburbà amb una clara vocació visual, amb fotografies procedents majoritàriament dels fons de la Fundació TMB, que protagonitzen el relat de l'expansió del metro per la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. La descàrrega gratuïta es pot fer al web de TMB o bé escanejant el codi QR que apareix als suports publicitaris de TMB d’aquesta campanya de Sant Jordi i als punts de llibre que es repartiran al llarg de la diada entre els usuaris de les xarxes de metro i bus, així com del Barcelona Bus Turístic i del Telefèric.

Finalment, i com a novetat, una divertida proposta: la Kiss Cam de TMB, una acció participativa que es realitzarà avui, dimarts 22, i demà, dimecres 23 d’abril i que busca omplir els espais publicitaris digitals i les xarxes socials de TMB amb milers de petons gairebé en temps real. Als accessos d’estacions de metro cèntriques, com Passeig de Gràcia, un dinamitzador i un fotògraf conviden a la ciutadania que es sumi al repte “Fem que els petons de Sant Jordi donin la volta al món!” per, així, fer arribar l’amor i la nostra tradició a tots els racons del món.

Per a descarregar el llibre i tenir més detalls d’aquestes iniciatives es pot entrar a la pàgina web creada especialment per l’ocasió.

Categorías: Tren real

Un any més, volem conèixer la teva opinió sobre el servei de metro i bus

Mar, 04/22/2025 - 11:45

Els usuaris d'autobús i de metro tenen un any més l'oportunitat d'opinar sobre el servei gràcies a una nova edició de l'estudi comparatiu que porten a terme el Grup Internacional de Benchmarking de Bus (IBBG) i els grups de metro CoMET i Nova. Com en les darreres ocasions, hi participen setze empreses de transports de grans ciutats d’arreu del món, entre les quals Nova York, Londres, Singapur, Berlín, Shenzhen, Brussel·les, París i Madrid.

Partint d'un qüestionari anònim que consta de 20 afirmacions, aquest treball conjunt té com a objectiu analitzar el servei de bus i de metro i estudiar-ne les millors pràctiques amb l'objectiu de millorar-lo a partir de les opinions dels clients. 

L'enquesta va dirigida a qualsevol usuari de les nostres xarxes de transport, sigui usuari habitual o esporàdic, i es pregunta sobre el grau de conformitat o disconformitat per atributs de servei com la disponibilitat, l'accessibilitat, la informació, l'atenció al client, el confort, la seguretat o l'impacte ambiental. 

També es demana una valoració respecte al pes o la importància de cadascun d'aquests atributs en l'opinió global del servei. En menys de 5 minuts es pot completar l'enquesta, visitant la secció específica del web. La data límit per participar-hi és el 19 de maig.

Es tracta d'un qüestionari únic per a totes les ciutats que té en compte paràmetres normalitzats de valoració que formen part de la norma europea de qualitat UNE 13816. Per definició, els resultats són tractats confidencialment dins dels grups de treball.

Categorías: Tren real

Normalitzada l'L2 entre La Pau i Badalona Pompeu Fabra, un cop finalitzats els treballs de millora

Mar, 04/22/2025 - 08:30

Aquests dies de Setmana Santa, entre dissabte 12 i dilluns 21 d'abril, tots dos inclosos, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha executat uns treballs necessaris en les plataformes de via de les estacions d'Artigues / Sant Adrià i de Pep Ventura de l'L2, cosa que ha afectat el normal funcionament de la línia en el tram La Pau - Badalona Pompeu Fabra durant aquests 10 dies. A partir d'avui dimarts, 22 d'abril, amb l'inici del servei a les 5 del matí, la línia 2 ha recuperat la normalitat en tot el seu trajecte

Amb aquesta actuació necessària a la via es reduiran les incidències en aquest tram i millorarà el servei. El pressupost d’aquests treballs és d'1,7 milions d’euros.

Mentre ha durat l'afectació, TMB ha habilitat un servei especial de bus alternatiu amb les mateixes parades i horari que el metro en el tram afectat, tot i que la millor alternativa de mobilitat era la mateixa xarxa de metro, amb les connexions amb l'L4 i l'L10 Nord.

Categorías: Tren real

Páginas