Mensaje de error

Deprecated function: Optional parameter $path declared before required parameter $langcode is implicitly treated as a required parameter en include_once() (línea 1442 de /mnt/web424/a0/12/51593012/htdocs/main/includes/bootstrap.inc).

Notícias TMB

Suscribirse a canal de noticias Notícias TMB
RSS feed for TMB Noticies site https://noticies.tmb.cat
Actualizado: Hace 2 horas 55 mins

Una solució per millorar la climatització a les andanes arriba a la final del 24h d’innovació

Lun, 03/25/2024 - 11:48

Donar resposta a com es pot millorar la climatització a les andanes del metro de Barcelona durant els mesos d’estiu, ha permès a un grup d’alumnes de l’escola Monlau de Barcelona quedar finalistes en la modalitat School Hub del 24 hores d’innovació Barcelona. Aquest certamen, que ha celebrat la 5a edició, proposa una jornada de feina en la qual alumnes de diferents escoles d'FP havien de donar resposta a diferents reptes presentats per entitats i empreses de Catalunya. 

L’acte, organitzat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i CaixaBank Dualiza, es va dividir en dues modalitats. Una, de manera presencial al Disseny Hub Barcelona, i una segona, anomenada School Hub, duta a terme des dels centres d’estudi i que es en la que han quedat finalistes els alumnes de l’Escola Monlau que buscaven donar resposta al repte TMB. Cal destacar que sumant les dues modalitats, la participació va ser de més de 1.000 alumnes organitzats en 24 equips. 

Plaques Peltier, cortines d’aire i un jardí vertical

L’equip de l’escola Monlau, que participava amb el número 113, va proposar modificar els sistemes de ventilació de manera que l’aire calent recollit des de l’exterior de les andanes passes per uns conductes en els quals unes plaques Peltier provocarien un efecte invers, permeten climatitzar els espais amb aire fresc previ pas per un deshumidificador. A més, i seguint els criteris de sostenibilitats marcats per TMB a l'hora de resoldre el repte, també proposaven la instal·lació de plaques piezoelèctriques, de manera que la mateixa petjada dels usuaris permetés la generació d’energia necessària per aquesta solució. 

Els i les alumnes també van donar resposta a l’entrada d’aire calent a l’estació provocat pels moviments dels trens amb la instal·lació de barreres d’aire fred a la bocana dels túnels. La utilització de jardins verticals a les estacions i la reutilització de les aigües residuals provinents d’aquestes instal·lacions i de les mateixes plaques Peltier, van completar aquesta proposta, que tot i no alçar-se amb el primer premi, si va aconseguir colar-se tercera entre les propostes finalistes. 

Cal destacar que en aquesta modalitat van guanyar els components de l’equip l’Institut la Segarra, responent a un repte de l’empresa Damm per donar solució a l’ús de vasos intel·ligents. 

Altres propostes

Tot i no haver arribat a la final de la modalitat presencial també cal destacar la participació de l’equip número 7, que sota la marca Climatix va proposar una solució al repte TMB semblant a la de l’equip Monlau, però basant únicament l’experiència en la instal·lació de jardins verticals amb plantes d’interior i argila. 

En aquesta modalitat presencial es van acabar emportant el premi els components de l’equip 18, que van donar resposta a un repte de Casa Ametller per potenciar la sostenibilitat als seus comerços. 

Categorías: Tren real

Dijous s’inicia el tall parcial al tram Bogatell-Barceloneta de l’L4 del metro per obres d’accessibilitat

Lun, 03/25/2024 - 09:48

El tram entre Bogatell i Barceloneta de la línia 4 de metro quedarà fora de servei durant cinc dies coincidint amb el període de Setmana Santa, concretament entre el dijous 28 de març i el dilluns 1 d’abril, a causa dels treballs de preparació necessaris per al projecte de la millora de l’accessibilitat i adaptació de l’estació de Ciutadella- Vila Olímpica a les persones amb mobilitat reduïda. El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya està executant aquests treballs, amb una inversió de 5,8 milions d’euros. Aquesta obra inclourà la instal·lació de 3 ascensors per accedir des del carrer i vestíbul fins a les andanes, la millora de l’accés al tren amb el recrescut de l’andana i la implantació d’un itinerari per a invidents amb paviment tàctil diferenciat. Ara, per fer possibles aquestes millores, cal construir primer un pòrtic de protecció, que permetrà realitzar els futurs treballs sense necessitat d’interrompre el servei.

El tall deixarà sense servei el tram comprés entre Bogatell i Barceloneta tot i que la única estació que quedarà fora de servei serà la de Ciutadella- Vila Olímpica. Els usuaris podran, per tant, desplaçar-se entre La Pau i Bogatell per una banda, i entre Barceloneta i Trinitat Nova per l’altra. L’interval de pas de la línia 4 durant els dies feiners del tall (dijous 28/3 i dissabte 30/3) serà de 5 minuts. TMB calcula amb les dades existents que la mitjana de validacions diàries d’aquest període de vacances escolars al tram afectat és de 26.433 durant els feiners i de 28.270 els caps de setmana i festius. 

Serveis alternatius

L’alternativa principal és la pròpia xarxa de metro, amb intervals de pas d’entre 3 i 5 minuts en dies feiners. L’enllaç amb la línia 1 a Urquinaona i l’estació de Marina, situada a 500 metres de l’estació de Bogatell poden cobrir part del tram afectat. 

A més, TMB habilitarà un servei de bus especial que cobrirà el recorregut entre les estacions afectades pel tall parcial. Aquest Bus Especial de Bogatell a Barceloneta funcionarà durant l’horari del servei de metro tot i que no es garanteix l’enllaç entre aquest servei i el metro en les últimes sortides. El vehicle serà un bus articulat i la freqüència aproximada de pas serà de 3-4 minuts, en hora punta, imitant els intervals de pas de la xarxa de metro amb un temps de recorregut d’uns 25 minuts. En la seva direcció estació 

< M > Barceloneta, el recorregut serà des del carrer Pujades/Zamora - Marina - Av. Icària - Sardenya  i Dr. Aiguader/Pla Palau. En direcció estació < M > Bogatell anirà des del carrer Dr. Aiguader/Pla Palau - Dr. Aiguader - Pl. Voluntaris Olímpics - Marina - Pallars – Àvila i Pujades/Zamora. D’igual manera les línies de bus 6, 59, H14, H16 i D20 recorren el tram fora de servei.

Informació i atenció a l’usuari

El tall de servei vindrà acompanyat de diferents accions informatives per difondre l’afectació adequadament i garantir que les persones usuàries estiguin informades i entenguin les alternatives de mobilitat. Des d’avui i fins dimecres, s’iniciarà una campanya amb informadors, presents de 7 a 21 hores a les estacions del tall i a cinc estacions més de L4 (Urquinaona, Joanic, Alfons X, Poble Nou, Jaume I i Llucmajor), entre les 7 i les 10 del matí, i entre les 17 i les 20 hores de la tarda. Durant el tall, els informadors estaran presents entre els dies 28 de març i 1 d’abril, a les tres estacions afectades i a Urquinaona. Dijous i divendres hi seran des de les 5-6 hores del matí fins a les 21 hores, i els festius des de les 12 fins a les 15 hores i de les 18 a 21 hores.

A banda d’aquesta campanya d’informadors, hi haurà senyalització estàtica, amb cartellera per indicar les principals alternatives de mobilitat a les estacions afectades, fulletons informatius i informació sobre el tall a la megafonia i a les pantalles d’informació d’estacions i trens. A més, pel que fa a l’àmbit virtual, es crearan elements específics als canals digitals i xarxes socials per acompanyar la informació i el planificador de viatge de la TMBApp, Vull anars’actualitzarà amb la informació del tall com una eina més del servei. 

 

Categorías: Tren real

Línies d’autobusos afectades per la Volta Ciclista a Catalunya 2024

Vie, 03/22/2024 - 06:49

Amb motiu de la disputa de la setena i última etapa de la 103a edició de la Volta Ciclista a Catalunya diumenge, 24 de març, al matí i al migdia, amb sortida de Barcelona i final a la muntanya de Montjuïc, diverses línies de bus veuran modificat o limitat el recorregut entre les 6.30 i les 14.30 hores pel districte de Sants-Montjuïc.

La Volta sortirà de forma neutralitzada des de l’av. Reina Maria Cristina a les 10.30 hores en direcció a pl. d’Espanya i carrers Creu Coberta i Moianès, per arribar a la Gran Via i continuar amb direcció als municipis de L’Hospitalet, El Prat, Sant Boi, Cornellà, Sant Vicenç dels Horts, Avinyonet del Penedès, Olesa de Bonesvalls, Begues, Gavà i Castelldefels, tornant cap a la ciutat de Barcelona per l’autovia de Castelldefels, pl. de Cerdà i, novament per la Gran Via, arribar a pl. d’Espanya, av. Reina Maria Cristina i av. Rius i Taulet, on s’inicia el circuit de sis voltes pel parc de Montjuïc i finalitza l’etapa.

Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana fer servir el metro, recorreguts alternatius o bé destinar més temps del previst per fer els desplaçaments durant aquestes hores a l’entorn dels llocs per on transcorrerà l’etapa. En total, 14 línies de bus de TMB estaran afectades pel pas de La Volta: D20, H12, H16, V5, 13, 46, 55, 65, 79, 109, 115, 125, 150 i la Ruta Vermella del Barcelona Bus Turístic.

Per a més informació es pot consultar l'avís corresponent a la secció avisos de servei del web de TMB i el web de l’organització de la Volta Ciclista a Catalunya, on es descriu el recorregut de manera detallada i l’horari estimat de pas dels participants a la cursa per cada punt.

Categorías: Tren real

TMB rep diverses visites institucionals aquesta setmana

Mié, 03/20/2024 - 13:22

Una vintena de representants de diverses empreses de Taiwan, acompanyats per membres de l'organisme ICEX (España Exportación e Inversiones), han visitat avui les instal·lacions la cotxera de Triangle, on han visitat l'estació de càrrega elèctrica. El grup s'ha mostrat especialment interessat en els autobusos elèctrics i d'hidrogen i en el projecte de descarbonització de TMB de la seva flota de transport de superfície.

D'altra banda, una delegació de Transport for London, va visitar dimecres passat el Centre de Control de Metro, on es van interessar per l'operació del servei vinculada amb el manteniment i on van rebre l'explicació de com aquesta instal·lació funciona tot l'any, les 24  hores del dia, i fa servir la tecnologia més avançada per garantir el funcionament correcte de tota la xarxa.

Imatge

 

 

 

 

 

Categorías: Tren real

TMB torna a reptar als estudiants d’FP durant el 24 hores d’innovació Barcelona

Mié, 03/20/2024 - 12:19

Transports Metropolitans de Barcelona tornarà a ser una de les 24 empreses que participin el pròxim 21 i 22 de març en el 24 hores d’innovació CaixaBank Dualiza que se celebrarà en el Disseny Hub Barcelona. En aquest esdeveniment, organitzat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, es convoca a estudiants d'FP a donar resposta a reptes de primer nivell plantejats per empreses implantades a Catalunya, com és el cas de TMB. 

Les diferents propostes, en moltes ocasions, acaben per implementar-se de mode real en les mateixes empreses participants, resultant una solució eficaç a l’enfocament de la problemàtica inicial. Un exemple destacat és l'acció que es va dur a terme en el passadís subterrani de connexió del metro de Barcelona amb Passeig de Gràcia, on els estudiants van proposar instal·lar una fotografia gegant que englobés totes les imatges dels edificis del passeig, convertint així el recorregut llarg i monòton en una experiència visual més agradable. 

Menys calor a les andanes

El repte que plantejarà en aquesta edició el departament d’Innovació de TMB, gira al voltant de les condicions tèrmiques a les andanes del metro durant els mesos de més calor. Actualment, les línies convencionals de metro no disposen de portes que separin l’andana de la via i això provoca que no es puguin climatitzar aquests espais, donat que l’aire calent provinent dels túnels i desplaçat pel tren cada cop que arriba a l’estació, es barreja amb l’aire de l’andana. Fins el dia d'avui s’han fet diverses proves sense èxit per tal de millorar la problemàtica, com per exemple, integrar l’ús de ventiladors o la incorporació de ventiladors d’aigua, una iniciativa descartada perquè no complia la normativa sanitària. 

La solució presentada pels participants haurà de ser sostenible i tenir en compte la seguretat de les persones treballadores i usuàries de la infraestructura. A més s’han de complir amb els estàndards de salut pública i evitar que la solució pugui fomentar la propagació i multiplicació de microorganismes en les andanes i zones transitades. La solució escollida al repte podria passar a formar part d’una prova pilot immediata, amb la idea que arribi a temps per l’estiu. 

Cinc edicions

Aquesta serà la cinquena edició d'un esdeveniment pel qual, des dels seus inicis, han passat ja més de quatre mil persones. Durant aquest any, son 24 empreses i més de 70 centres educatius de tota Catalunya, de la Comunitat Valenciana i fins i tot un d'Holanda els que n'han tancat la participació.

Tots els estudiants, que podran relatar la seva experiència en xarxes sota el hashtag #24InnovaBCN, es dividiran en dues modalitats: una opció presencial i una en Xarxa. A la participació presencial, que es realitzarà en el Disseny Hub Barcelona, es formaran 24 equips multidisciplinaris que treballaran durant 24 hores amb més de 350 estudiants acompanyats d'uns 30 professors designats per a dinamitzar les tasques. L'altra opció, denominada School Hub, permetrà convertir els mateixos centres educatius en una gran xarxa de centres d'innovació que treballaran des de les seves pròpies instal·lacions els mateixos reptes plantejats, però a distància. Aquesta opció facilitarà la creació de més de cent equips entre els quals es distribuiran uns 750 estudiants, secundats per 200 docents.

Categorías: Tren real

El 90% de la flota de bus de TMB ja permet l’accés per les dues portes davanteres

Mar, 03/19/2024 - 11:31

A partir d’avui s’ha generalitzat l’accés per les dues portes de davant als autobusos de gran capacitat, és a dir, als articulats de 18 metres (de tres i quatre portes) i els estàndards de 12 metres (de tres portes), que representen més del 90% de la flota de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), formada per més d’un miler de vehicles. Fins ara, l’accés es podia fer per les dues portes davanteres només en els models d’autobusos articulats de quatre portes i quedaven exclosos els cotxes de tres portes, que ara se sumen a la mesura. 

En canvi, queden exclosos de la mesura els autobusos que només tenen dues portes, on es manté l’accés únicament per la porta davantera, ja que la segona porta es per a la sortida. 

Com a conseqüència d’aquest canvi, s’han reubicat les validadores de T-mobilitat i s’han instal·lat a prop de totes dues portes. També s’ha adaptat la senyalització a les portes dels vehicles, que indiquen que els segons accessos són també d’entrada.

Imatge Senyalització verda exterior al costat de la botonera que indica a l'usuari que s'hi pot pujar per aquesta porta / Foto: TMB

 

Agilitzar el temps de parada

La normativa de l’accés generalitzada als autobusos pretén agilitzar l’embarcament del passatge, facilitar la circulació dins del bus i també evitar confusions a les parades. De fet, és una mesura que ja es va començar a implantar als cotxes amb més capacitat a l’any 2019 i que ara s’incorpora a gairebé tota la flota, en concret a 981 cotxes (361 articulats i 620 estàndards) i el midibusos de 10 metres amb tres portes.

Els models d’autobús que queden exclosos de la iniciativa són els midibusos de dues portes i els d’una porta, dels quals hi ha 65 unitats destinats a les línies de proximitat i de Bus del Barri.

Com és habitual, s’informa de la nova mesura pels canals digitals de TMB, com les pantalles de les parades de bus, les pantalles de l’interior dels busos, al web de TMB i a la TMB App, i als canals socials corporatius.

Categorías: Tren real

El servei de bicicleta compartida AMBici arriba a Sant Adrià de Besòs

Lun, 03/18/2024 - 16:16

El servei, de bicicleta pública compartida AMBici, titularitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i gestionat per TMB, ja està present des d’aquest mateix dilluns a Sant Adrià de Besòs, on ha començat a funcionar amb quatre estacions i més de 40 bicicletes elèctriques. La població se suma així a aquesta xarxa que busca potenciar i facilitar opcions de mobilitat sostenible a la metròpolis de Barcelona. 

D’aquesta manera, l’AMBici ja està actiu en 14 municipis de la metròpolis de Barcelona, amb 168 estacions instal·lades i més de 1.800 bicicletes actives, i aviat arribarà també a l’Hospitalet de Llobregat. Un cop desplegat del tot, hi haurà a disposició dels ciutadans 2.600 bicicletes elèctriques en 236 estacions de 15 municipis: l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels.

Balanç del primer any en servei

Després d’un any d’activació i implantació progressiva del servei, l’AMBici ja ha superat els 22.000 usuaris i ha sobrepassat els 1,8 milions de desplaçaments. Durant el mes de febrer del 2024, s’han registrat 128.276 usos de bicicletes. En dies feiners, se’n registren més de 5.000 per dia, i en dissabtes i diumenges, entre 2.500 i 3.000. Segons les dades de tancament dels dos primers mesos del 2024, els municipis amb més usos (d’origen) són Badalona (59.346), Viladecans (28.675), Cornellà de Llobregat (26.176) i Castelldefels (23.974). Les franges horàries amb més usos són, al matí, entre les 7 i les 8 h; al migdia, a les 14 h; i a la tarda, entre les 17 i les 21 h. Aquesta darrera franja horària és la que arriba a un pic més alt d’usos, ja que sobrepassa els 400 per hora.

Aquestes dades també corroboren l’èxit d’integració de l’AMBici amb el sistema de transport públic metropolità i l’impuls de la intermodalitat. De les 10 estacions d’AMBici més utilitzades durant aquest primer any, 7 corresponen a intercanviadors de transport públic. Cal recordar que l’AMBici disposa de més de 7,7 milions d’euros provinents de fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat per la Unió Europea (NextGeneration EU).

Imatge
Categorías: Tren real

Xina concentra 9 de les 10 xarxes de metro amb més quilòmetres de tot el món

Lun, 03/18/2024 - 16:07

El web Railwaygazzette.com ha fet públic un acurat rànquing  liderat indiscutiblement per la Xina i que recull quines són les ciutats amb els sistemes de metro més llargs del món. El gegant asiàtic concentra així 9 dels 10 metros amb més quilòmetres de via operatius en una posició que a més, sembla no tenir aturador. I és que els plans d’expansió del metro en diferents ciutats del país prometen potenciar encara més els números d’un top 10 en el que només es cola un convidat que no pertany al gegant asiàtic: Moscou. Per entendre aquesta classificació s’ha de tenir en compte que només el 2023 les ciutats xineses van inaugurar un total de més de 300 quilòmetres de ruta, demostrant la seva aposta en aquest sentit. Cal especificar que la taula no inclou sistemes de transport per raïl complementaris al metro com poden ser xarxes de rodalia, tramvies o línies com la Queen Elizabeth londinenca, que si bé forma part de l’entramat de la xarxa, és considerat un sistema de ferrocarril pesant. 

La lluita entre Pequin i Xangai

La capital, Pequin, i la ciutat més poblada del país, Xangai, es venen disputant durant els darrers anys el lideratge en l’aspecte quilomètric. Si bé ara és la capital la que domina l’espectre amb 809 quilòmetres de ruta per 358 estacions, Xangai, amb 801 quilòmetres, però 47 estacions més (405), va ser líder d’aquesta classificació fins que les darreres ampliacions del metro de Pequin la van desbancar el passat desembre. Els metros de Cantón (612 quilòmetres de ruta), Hangzhou (563), Chengdú (559) i Shénzen (556) completen l’hegemonia xinesa d’una llista que necessita desplaçar-se fins al lloc número 7 per trobar la capital de Rússia com a primera ciutat del món no xinesa amb més quilòmetres de metro operatius. 

Moscou, que compta amb 515 quilòmetres de ruta per 254 estacions, té plans d’expansió en marxa com els que fan referència a les noves línies 16,17 i 18 i que han de permetre afegir a la xarxa fins a 50 quilòmetres més de ruta abans de 2030. Tot i que els plans de les ciutats xineses podrien fer que la ciutat moscovita es veies desplaçada en el rànquing, res fa pensar que acabi saltant d’un top 10 en el que la següent ciutat a aparèixer al lloc 11 és Londres, a una distància de 110 quilòmetres d’infraestructura (405) respecte a la capital russa.

Altres grans metros del món

A banda de la capital anglesa, el metro de Nova York amb 399 quilòmetres per 424 estacions, Seül (390 km i 349 estacions) i Delhi (349 km i 230 estacions) ocupen els llocs 12, 13 i 14 respectivament d’un rànquing que ha de baixar fins al lloc 20 per trobar la primera ciutat de la Unió Europea amb més quilòmetres de ruta: Madrid. La capital de l’estat, situada al 20è lloc del rànquing, concentra 295 quilòmetres de ruta en 242 estacions i se situa lleugerament per sobre del metro de París, que ocupa el lloc 25 de la llista amb 227 quilòmetres registrats. Cal tenir en compte, però, que la inauguració del que s'anomena Grand Paris Express, afegirà l'any 2030 uns 200 quilòmetres de via a l'actual infraestructura parisenca, gràcies a l'ampliació de les línies 11 i 14, i a la creació de les línies 15,16,17 i 18. Aquestes futures ampliacions acabaran desbancant, però, Madrid i situaran París com a país de la Unió Europea amb més quilòmetres de via.

Pel que fa a la nostra ciutat, Barcelona concentra avui dia 125,4 quilòmetres de ruta (85,9 de línies convencionals i 39,5 de línies automàtiques + funicular), sense comptar la infraestructura gestionada per Ferrocarrils de la Generalitat. Aquests registres augmentaran fins als 145,7 quilòmetres un cop s’inauguri el tram central de la futura L9. 

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Depeche Mode al Palau Sant Jordi

Vie, 03/15/2024 - 06:56

Amb motiu del concert de Depeche Mode que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 16 de març (21.30 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobús llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà entre les 19 h i les 21.30 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de bus de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 23 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

Dissabte el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

#TMBrecomana la programació dels 25 anys de L'Auditori

Jue, 03/14/2024 - 10:10

L'Auditori està de celebració. Amb 25 anys d’història, la principal institució pública musical de Catalunya ha esdevingut un reflex de la riquesa i varietat musical actual i s’ha convertit en un projecte de referència internacional amb les millors condicions per defensar el futur de la vida musical a Barcelona.

Així, s'obre la venda prèvia del primer disc físic del segell discogràfic de L’Auditori amb la primera part de la integral de Maurice Ravel. El divendres 22 de març hi haurà un concert commemoratiu amb solistes de primer nivell internacional i amb un programa que inclou l’estrena mundial de Songs for Júlia, de Josep Maria Guix, un encàrrec de L’Auditori que exemplifica l’aposta sostinguda per la creació musical actual. En aquesta mateixa línia, el diumenge 24 la Banda Municipal de Barcelona, capitanejada pel seu titular José R. Pascual-Vilaplana, estrenarà la Simfonia Gaudí, d’Albert Guinovart.

En el següent enllaç podeu consultar la programació: https://www.auditori.cat/ca/lauditori-25-aniversari/

TMB hi col·labora fent difusió de l'activitat.

Categorías: Tren real

“El gran repte de TMB és mantenir l’excel·lència davant el creixement de la demanda”

Jue, 03/14/2024 - 08:03

Xavier Flores (Barcelona, 1968) va ser designat el passat mes de desembre conseller delegat de TMB i ara ha concedit la seva primera entrevista en la qual ha parlat del que ha suposat el primer contacte amb l’empresa, dels projectes i perspectives de futur o del paper central que juga TMB en la mobilitat actual a la ciutat de Barcelona. Flores ha fet aquestes declaracions al pòdcast  “La Casa Sonora de TMB”, un canal de comunicació intern en el que es tracten diferents qüestions d’interès pel personal de la companyia.

L'entrevista, que ja es pot veure íntegrament al canal de YouTube de TMB, ha estat conduïda pel responsable de comunicació interna de TMB, Albert Piqué,  i Flores ha començat fent un repàs a la seva trajectòria, majoritàriament lligada a la mobilitat. Enginyer de camins, canals i ports ha deixat clara la seva vocació de servei públic destacant el seu pas per la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, fent especial èmfasi en la relació que sempre ha tingut amb TMB gràcies a les responsabilitats atribuïdes durant la seva trajectòria. Flores ha explicat que el seus mitjans de transport preferents són el “propi transport públic i la bicicleta”, i ha explicat que no disposa de cotxe particular. 

Creixement de la demanda i sostenibilitat

Pel que fa a temes estrictament d’actualitat, Flores ha explicat que “la demanda està creixent a un gran ritme i de manera important” i que el gran repte de TMB “és mantenir l’excel·lència  en el seu servei” sent conscients que aquest augment de demanda “també ha d’anar acompanyat de noves inversions per afrontar-la”. En aquest sentit, ha destacat “que hem de saber evolucionar amb la societat” i ha recalcat “que cal fer enfocaments diferents per donar una resposta eficient a la demanda”. 

Pel que fa a la sostenibilitat i la relació de TMB amb el medi ambient ha destacat que aquest és un assumpte cabdal per la companyia, que la descarbonització total de la flota de bús és una prioritat i que s’ha de potenciar “l’ús de les energies eficients” com a bandera de “la mobilitat que volem”. 

El futur i l'L9

Els plans de futur també han estat una de les qüestions rellevants durant l’entrevista,  amb el punt de mira posat en el tram central de l'L9. Flores ha destacat que aquest traçat és i serà “important per donar oxigen a les línies d’alta demanda com la 1 i la 5” però que s’ha de seguir treballant en altres perllongaments que “ja estan sobre la taula”. Igualment, ha apuntat que per avançar de cara a la futura posada en marxa d’aquest nou tram de l'L9, TMB estarà preparada i que “previsiblement durant aquest any s’encarregaran els 22 nous trens necessaris per fer possible la seva entrada en servei”.

Respecte al servei de bus, Flores ha posat especial rellevància en la nova cotxera de Zona Franca i ha explicat que “serà un referent a nivell europeu”. El conseller delegat, que en va visitar les obres, ha destacat que la nova instal·lació suposarà un abans i un després en l’operativa “d’un espai pensat per la nova flota elèctrica” i que suposarà “una gran oportunitat per aquesta xarxa”. 

Pel que fa a la transformació digital, el conseller delegat ha destacat “que cal focalitzar aquestes noves tecnologies en fer allò que fem de manera àgil, més fàcil i còmode per les persones usuàries”.

La seguretat al transport públic

El tema de la seguretat al transport públic també ha estat recurrent durant la trobada i Flores ha volgut llençar un missatge de tranquil·litat en aquest aspecte. Ha explicat que els espais del transport públic són molt segurs perquè estan videovigilats, amb càmeres a la xarxa de bus i de metro, i que “el fet de disposar d’imatges de totes les incidències pot generar una alarma quan es difonen, però també ajuda que els autors no queden impunes”. Respecte a les actuacions de grafiters, ha explicat que la reacció de TMB en la reparació i neteja dels danys és “molt ràpida i encomiable”, i que aquesta tasca no s’aturarà.

Sostenibilitat financera

Respecte al tema financer, Xavier Flores ha volgut explicar que cal entendre que “TMB és una empresa que genera grans beneficis de caràcter social”, ja que retorna a la societat tot el que aquesta li dona assegurant la mobilitat de les persones i la reducció d’emissions. Flores ha explicat que “és impossible imaginar Barcelona sense els autobusos o metros de TMB”, i que el servei té un cost pel qual necessita “de la inversió, dels diners i de l'estabilitat per fer-ho possible”.

El conseller delegat també ha comentat que hi ha un pacte social sobre el finançament de TMB amb una part dels recursos aportada per ciutadans i una part aportada per les administracions, i que el que fa TMB “es utilitzar amb màxima eficiència aquests recursos”. 

Agraïment a les persones que formen TMB

Flores ha volgut agrair durant l’entrevista l’acollida rebuda per part de les persones que formen l’equip humà de TMB, i alhora ha donat també les gràcies “a totes aquelles persones que fan possible la mobilitat diària”. També ha destacat que és important que s’entengui que en formar part del principal operador de transport públic, tot el personal de TMB té una funció pública imprescindible que és “garantir la mobilitat de totes les persones”.

Categorías: Tren real

La millora de l’accessibilitat a l’estació de Ciutadella-Vila Olímpica provocarà un tall parcial al tram Bogatell-Barceloneta de l’L4 del metro

Mié, 03/13/2024 - 10:40

El tram entre Bogatell i Barceloneta de la línia 4 de metro quedarà fora de servei durant cinc dies coincidint amb el període de Setmana Santa, concretament entre el dijous 28 de març i el dilluns 1 d’abril, a causa dels treballs de preparació necessaris per al projecte de la millora de l’accessibilitat i adaptació de l’estació de Ciutadella- Vila Olímpica a les persones amb mobilitat reduïda. El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya està executant aquests treballs, amb una inversió de 5,8 milions d’euros. Aquesta obra inclourà la instal·lació de 3 ascensors per accedir des del carrer i vestíbul fins a les andanes, la millora de l’accés al tren amb el recrescut de l’andana i la implantació d’un itinerari per a invidents amb paviment tàctil diferenciat. Ara, per fer possibles aquestes millores, cal construir primer un pòrtic de protecció, que permetrà realitzar els futurs treballs sense necessitat d’interrompre el servei.

El tall deixarà sense servei el tram comprés entre Bogatell i Barceloneta tot i que l'única estació que quedarà fora de servei serà la de Ciutadella- Vila Olímpica. Els usuaris podran, per tant, desplaçar-se entre La Pau i Bogatell per una banda, i entre Barceloneta i Trinitat Nova per l’altra. L’interval de pas de la línia 4 durant els dies feiners del tall (dijous 28/3 i dissabte 30/3) serà de 5 minuts . TMB calcula amb les dades existents que la mitjana de validacions diàries d’aquest període de vacances escolars al tram afectat és de 26.433 durant els feiners i de 28.270 els caps de setmana i festius. 

La presidenta de TMB Laia Bonet ha explicat que el tall és necessari per poder afrontar els treballs d’adaptació de l’estació de Ciutadella – Vila Olímpica a les persones amb mobilitat reduïda i seguir “treballant i avançant per apropar-nos a una xarxa de transport públic totalment adaptada” i ha recordat que “TMB és un referent en accessibilitat i li dona una prioritat màxima”.  Bonet ha assenyalat que “és un tall de poca afectació pel que fa al volum d’usuaris i als dies, però igualment TMB posarà busos llançadora per a cobrir el tram afectat, tot i que la xarxa de metro és l’alternativa més eficient”.

El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha emmarcat aquesta actuació en la voluntat del Govern de la Generalitat “de garantir el Dret a la Mobilitat, perquè tots els ciutadans i ciutadanes puguin desenvolupar-se lliurement i tenir garantit el dret d’accés al seu lloc de treball, als centres de salut o a la cultura i el lleure, i aquest dret ha de ser garantit en un sentit molt ampli, perquè tothom tingui la mateixa facilitat d’accés al transport públic”

Actualment, la xarxa de Metro té 152 estacions adaptades d’un total de 163 a la xarxa de Metro, el 93%. La Generalitat té en execució set obres per a millorar l’accessibilitat de diverses estacions, amb una inversió de 47,5 MEUR, i treballa en els projectes per assolir el 100% de les estacions adaptades. 

Serveis alternatius

L’alternativa principal és la mateixa xarxa de metro, amb intervals de pas d’entre 3 i 5 minuts en dies feiners. L’enllaç amb la línia 1 a Urquinaona i l’estació de Marina, situada a 500 metres de l’estació de Bogatell poden cobrir part del tram afectat. 

A més, TMB habilitarà un servei de bus especial que cobrirà el recorregut entre les estacions afectades pel tall parcial. Aquest Bus Especial de Bogatell a Barceloneta funcionarà durant l’horari del servei de metro tot i que no es garanteix l’enllaç entre aquest servei i el metro en les últimes sortides. El vehicle serà un bus articulat i la freqüència aproximada de pas serà de 3-4 minuts, en hora punta, imitant els intervals de pas de la xarxa de metro amb un temps de recorregut d’uns 25 minuts. En la seva direcció estació 

< M > Barceloneta, el recorregut serà des del carrer Pujades/Zamora - Marina - Av. Icària - Sardenya  i Dr. Aiguader/Pla Palau. En direcció estació < M > Bogatell anirà des del carrer Dr. Aiguader/Pla Palau - Dr. Aiguader - Pl. Voluntaris Olímpics - Marina - Pallars – Àvila i Pujades/Zamora. D’igual manera les línies de bus 6, 59, H14, H16 i D20 recorren el tram fora de servei.

Informació i atenció a l’usuari

El tall de servei vindrà acompanyat de diferents accions informatives per difondre l’afectació adequadament i garantir que les persones usuàries estiguin informades i entenguin les alternatives de mobilitat. Entre els dies 25 i 27 de març i de manera prèvia al tall s’iniciarà una campanya amb informadors, presents de 7 a 21 hores a les estacions del tall i a cinc estacions més de L4 (Urquinaona, Joanic, Alfons X, Poble Nou, Jaume I i Llucmajor), entre les 7 i les 10 del matí,  i entre les 17 i les 20 hores de la tarda. Durant el tall, els informadors estaran presents entre els dies 28 de març i 1 d’abril, a les tres estacions afectades i a Urquinaona. Dijous i divendres hi seran des de les 5-6 hores del matí fins a les 21 hores, i els festius des de les 12 fins a les 15 hores i de les 18 a 21 hores.

A banda d’aquesta campanya d’informadors, hi haurà senyalització estàtica, amb cartellera per indicar les principals alternatives de mobilitat a les estacions afectades, fulletons informatius i informació sobre el tall a la megafonia i a les pantalles d’informació d’estacions i trens. A més, pel que fa a l’àmbit virtual, es crearan elements específics als canals digitals i xarxes socials per acompanyar la informació i el planificador de viatge de la TMBApp, Vull anars’actualitzarà amb la informació del tall com una eina més del servei. 

Categorías: Tren real

La Xarxa Relacional d’Accessibilitat Universal avança amb una nova trobada a TMB

Mar, 03/12/2024 - 12:57

La Xarxa Relacional d’Accessibilitat Universal  és un grup de treball on hi participen membres dels 11 municipis on Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) opera, així com altres institucions com l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) de l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Sindicatura de Greuges de Barcelona.

L’objectiu de jornades com la de dimarts és presentar els projectes que es treballen des d’Accessibilitat Universal de TMB en l’àmbit les persones amb discapacitat, les persones grans i en temes d’accessibilitat. Alhora, permet compartir inquietuds, iniciatives i, a més, obrir vies de col·laboració. 

La visita va començar al centre de control i de seguretat de metro de la mà d'Alfons Andreu, director del Centre Operatiu de Metro. Tot seguit, Ana Vieitez, responsable de l'Oficina Tècnica d'Accessibilitat de TMB, va exposar diferents projectes en matèria d'accessibilitat universal com l'anàlisi de solucions del gap de les andanes, la modificació de diferents apartats del Reglament de viatgers de l'AMB o un nou Codi d'Accessibilitat de Catalunya.

Rafa Reyes, responsable de Senyalització Corporativa de TMB, també va mostrar l'actualització del mapa convencional de metro i el nou mapa tàctil per a persones cegues o amb discapacitat visual que es va presentar el passat mes de febrer.

Categorías: Tren real

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 12 de març (Barça – Nàpols)

Lun, 03/11/2024 - 07:17

Amb motiu del pròxim partit de vuitens de final de Lliga de Campions, que se celebra demà, dimarts 12 de març, entre el FC Barcelona i la SSC Napoli a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 horesmetro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se per la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.

L’operativa especial prevista és la següent:

  • La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que dimarts el metro funciona fins a les 12 de la nit.

  • S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.

  • Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.

Cal recordar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i 165; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

El Concurs Maria Canals porta un any més la seva simfonia al metro

Sáb, 03/09/2024 - 14:06

La 69a edició del Concurs Internacional de Música Maria Canals, que se celebra del 9 al 21 de març, retorna la tradició de connectar la música amb el transport públic, amb la instal·lació d’un piano de mitja cua al vestíbul de l’estació de metro de Diagonal de la L5 (accessos Rambla Catalunya o Rosselló / FGC).

Com en edicions anteriors, al costat del piano de mitja cua, cada tarda hi ha programats petits concerts de piano i veu d’una hora de durada que oferiran corals i estudiants d’escoles de música locals que amenitzaran els viatges dels usuaris del metro. En total, s’han programat una quinzena de recitals que tindran lloc al suburbà per celebrar el concurs i la passió d’aquesta ciutat i del metro per la música. 

Entre les actuacions que acollirà el metro, fem una tria i en destaquem set, com el recital del Conservatori de Badalona (dissabte 9 de març,11 h), l’audició d’Estudi Musical 143 (dimecres 13 de març, 18 h), l’actuació de Cor Roig Korai (dijous 14 de març, 20 h), la interpretació del Cor Gospel Optometrist (divendres 15 de març, 19 h), la cantada del Cor Coral·lí (dimarts 19 de març, 19 h) i les dues actuacions dels alumnes del Conservatori Superior del Liceu (dilluns 18 i dimarts 19 de març a les 16 h). Aquí podeu consultar la programació de totes les actuacions que es faran a l'espai del piano de Diagonal.

Aquest és un del centenar de pianos de cua que el concurs instal·la en diversos espais públics de la ciutat i els posa a disposició de qui els vulgui tocar, en el marc del programa ‘El Maria Canals porta cua’, la iniciativa més exitosa de l’OFF Concurs del certamen que pretén acostar la música a tothom.

Aquesta activitat forma part de TMB Cultura, el projecte cultural de la Fundació TMB que estableix vincles entre ciutadans i associacions culturals de Barcelona i l’àrea metropolitana per aproximar la cultura a la ciutadania i enriquir l’experiència del viatge en transport públic.

Categorías: Tren real

Més del 60% del passatge a la xarxa de transport públic de TMB són dones 

Vie, 03/08/2024 - 09:17

La majoria del passatge a la xarxa de transport públic de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) són dones i també augmenta el nombre de les professionals dins de l’empresa. En aquest sentit, des de TMB es treballa per garantir la igualtat d’oportunitats i la no discriminació per raó de sexe i intentar així equilibrar la plantilla, especialment en els àmbits operatius amb llocs de treball tradicionalment masculinitzats.

Per la part d’usuari/a, el perfil que utilitza les xarxes metro i bus de TMB és majoritàriament dona, resident a Barcelona, de fins a 45 anys, que ha cursat estudis secundaris i és treballadora en actiu. Així es desprèn de l’Estudi de Percepció del Client de l’any 2023. Segons aquest estudi, els percentatges de persones usuàries classificades per gènere varien lleugerament depenent del mitjà de transport escollit. Mentre als autobusos un 68% del passatge són dones i un 32% homes, a metro, les dones representen un 60% del total davant del 40% d’homes.

Les darreres enquestes sobre mobilitat urbana també mostren que les dones són més partidàries del transport públic. Així, segons l’EMEF 2022 (Enquesta de Mobilitat en dia feiner) el 18% opten pel transport públic mentre que en el cas dels homes baixa fins a l’11%.  Aquesta mateixa enquesta mostra que els desplaçaments de les dones estan més relacionats amb les tasques associades a la unitat familiar, mentre que en el cas dels homes la mobilitat es limita més a l’àmbit laboral. I és que el 26,5% dels desplaçaments de les dones són per raons de mobilitat personal ineludible com compres quotidianes, acompanyament de familiars, gestions personals o metges, mentre que en el cas dels homes, aquesta causa de mobilitat cau al 21%.

Impulsem polítiques cap a la igualtat

En paral·lel, la presència femenina també augmenta entre la plantilla pròpia de TMB, en la darrera dècada gairebé s’han duplicat el nombre de dones a bus, passant de les 290 de 2014 a les 525 que hi treballen actualment. En el cas de metro, històricament ha estat més paritari i en la darrera dècada el creixement del nombre de dones ha estat menys pronunciat. La situació a febrer de 2024 de tot TMB, és de 8.922 persones, de les quals 6.920 són homes (77,6%) i 2.002 són dones (22,4%). Tot i ser una empresa amb una major presència masculina, en els darrers anys s’ha posat el focus en l’increment i la potenciació del talent femení amb diferents mesures com les reserves de plaça en el cas de bus. 

En aquest sentit, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha reivindicat "la necessitat de seguir impulsant el talent femení, seguint en la línia dels darrers anys" i ha fet èmfasi en les xifres de la plantilla de l’empresa: “encara no estem en una situació òptima però sí en el bon camí”. De les 4.864 persones que treballen a bus, només 525 són dones (un 11%). Mentre que a metro les xifres es poden considerar més equiparades, també estem lluny de la igualtat: d’una plantilla total de 4.028 persones, 1461 són dones (un 36%).

‘Les dones que ens mouen’

Aquest 8-M Dia Internacional de la Dona, TMB vol recordar l’impuls que està executant en  les polítiques d'igualtat de la companyia, com mostren les dues convocatòries per ampliar la borsa actual de conductors i conductores dels autobusos de TMB amb una reserva de quota per a dones. En la primera, la xifra de dones es va incrementar en un 21,2%, passant de 297 a 360 conductores. En el segon procés (actualment en curs), s’ha fet una convocatòria per ampliar la borsa actual de conductors i conductores en 350 professionals amb una reserva de quota del 40% per a dones. Aquesta és una de les accions que estableix el Pla d'Igualtat de Bus que té com a objectiu principal assegurar la igualtat de tracte i d’oportunitats i prevenir qualsevol mena de discriminació per raó de gènere que es pugui produir

A més d’impulsar el creixement del nombre de ‘dones que ens mouen’, TMB vol homenatjar la plantilla femenina actual amb l’obra artística ‘Les dones que ens mouen’, una intervenció artística a càrrec de la muralista Andrea Michaelsson, que es presentarà aquest migdia i que es podrà veure a la columna del vestíbul secundari de l’estació de metro d’Universitat de l'L2. Amb aquest mural, TMB vol posar en valor la figura de les dones treballadores de l’organització i la diversitat de funcions que hi desenvolupen per poder ser font d’inspiració per a altres dones.

Andrea Michaelsson, més coneguda com a Btoy (Barcelona, 1977), és una artista urbana barcelonina, formada a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC). Ha pintat murals pels carrers de Barcelona i ha exposat la seva obra en diferents ciutats del món, com París, Londres (on ha col·laborat amb l’artista Banksy), Bonn, Bèrgam o Jakarta.

L’autora experimenta amb tècniques plàstiques de caràcter lliure i improvisat (aerosol, pintura...) i també treballa amb la tècnica stencil que parteix de la fotografia. Michaelsson acostuma a pintar les seves obres en parets i superfícies irregulars, afegint restes de pol·lució i anuncis. Els seus personatges claven la seva mirada en l’espectador, són retrats amb una gran càrrega nostàlgica, amb pinzellades plenes de força i color. 

Lluita contra l’assetjament

En la línia de les polítiques de dona i diversitat impulsades per TMB, hi ha un ferm compromís amb la lluita contra l’assetjament sexual i la millora dels espais de la xarxa de transport de TMB com a espais segurs. Per això, la xarxa de metro ja compta amb 3.270 càmeres dins dels trens, amb la previsió que tots en tinguin l'any 2025, a més de les 5.576 càmeres en instal·lacions fixes a la xarxa, fins a tenir a dia d’avui 8.846 càmeres a tot el metro (entre trens i estacions), i seguirà amb la instal·lació d’enllumenat LED, que dobla la mitjana de nivells lumínics actuals (i que és el tipus de llum que recomanen directives europees). Pel que fa a la xarxa d’autobusos, TMB ja ha completat la instal·lació del sistema de videovigilància a la flota d’autobusos amb més de 4.500 càmeres operatives en 1.027 vehicles per millorar la Seguretat de les persones usuàries i optimitzar la gestió del servei.

En aquest compromís, el passat gener es va iniciar una prova pilot d’un nou punt lila contra la violència sexista o LGTBI-fòbica a l’estació de metro de Marina, dinamitzat pel districte de Sant Martí durant les nits de divendres i dissabte, i que se suma a les accions ja impulsades amb la Xarxa Violeta de l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet que ha propiciat que a les estacions de metro que donen servei al municipi s’hagin col·locat punts violeta durant els dies d’afluència massiva de passatge, com ara la revetlla de Sant Joan, la festa major, el Rock Fest, etc. 

A més, en el mar del programa educatiu de la companyia, TMB Educa, es desenvolupen accions col·laboratives amb altres empreses i institucions, com el Consorci de la Zona Franca i la Fundació Bertelsmann, per apropar la comunitat educativa a entorns de treball històricament masculinitzats i participant amb dones que amb el seu exemple mostren com han trencat els seus “sostres de vidre”.

Categorías: Tren real

Jornada sobre innovació en el transport públic a demanda amb la participació de TMB

Jue, 03/07/2024 - 12:17

Un cop més l’escenari de l’Espai Gaudí, a l’estació de Sagrada Família (L2 i L5), ha donat cabuda a un esdeveniment relacionat amb innovació al transport públic, en aquesta ocasió centrat en les solucions en l’àmbit del transport públic a demanda. La jornada ha comptat amb prop d’una cinquantena d’assistents presencials d’organismes, empreses i entitats del món de la mobilitat, entre les que cal destacar la Direcció General de Transports i Mobilitat, depenent del departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC)Federació Catalana d’Amics del Ferrocarrils (FCAF) o la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), entre d’altres. La sessió ha estat una autèntica exploració de cap a on s’orienta el transport col·lectiu a demanda i dels últims progressos en aquest entorn, amb la presentació de les diferents solucions emergents, innovacions, tecnologies i estratègies presents i futures per a millorar l'eficiència i l'experiència de l'usuari i, d’aquesta forma, la qualitat de vida del territori. I és que és aquest un tipus de transport on la seva importància com a servei públic de primera necessitat per garantir una mobilitat adequada a la ciutadania el dona una rellevància que va molt més enllà de la seva rendibilitat.

La sessió d’avui, que ha estat organitzada pel clúster de mobilitat sostenible i logística multimodal in-move by Railgrup, ha comptat amb la col·laboració de TMB (Transports Metropolitans de Barcelona), aportant la seva reconeguda i exitosa experiència en serveis de transport públic a demanda com a soci d’aquest clúster que aglutina prop de 130 organitzacions del sector. L’encarregat de fer-ho ha estat Josep Mension, director de Serveis Centrals de la Xarxa de Bus de TMB.

La jornada ha partit de la presentació d'un estudi per a la implementació d'un servei de transport a demanda per l’Institut Català de la Salut, La intenció inicial de l’acte ha estat, doncs, compartir les troballes d’aquest estudi, presentat per Romina Lecherbauer, responsable sènior de Desenvolupament de Mercat de Dilax Intelcom Ibérica SL, líder internacional en anàlisi i enginyeria de viatges urbans. La implementació de solucions es basa en la recopilació i anàlisi de dades locals que responguin a la previsió i a la demanda per poder dissenyar una oferta adaptada eficient en aquest cas pels municipis de la comarca de La Noguera. La intervenció de Romina ha girat en la importància d’aquest model de transport per garantir el dret a la mobilitat, la inclusió, l’eficiència i la sostenibilitat, partint d’eines de digitalització i noves tecnologies.

A continuació, Josep Mension, amb la ponència ”Transformant el transport públic: experiències de TMB” (el qual ha participat més tard també a la taula rodona que ha precedit a les conclusions i tancament de l’esdeveniment) ha fet un repàs dels canvis implementats al servei de bus de TMB, des de la Nova Xarxa de Bus a la transformació de la línia H12 en una línia elèctrica d’altes prestacions, per passar a centrar-se en El Meu Bus, el servei de bus a demanda de Barcelona que facilita els desplaçaments del veïnat en determinats barris de la ciutat tenint en compte les seves necessitats i horaris, i que ha definit com “un servei innovador que ofereix més eficiència i equitat, ja que hi ha marge per l’estalvi tot donant un millor servei”. Aquest sistema compta ara amb 5 zones de servei, sent la de Torre Baró Nord la més demandada, amb puntes de servei de més de 200 passatgers en dia laborable. Em quan a l’eficiència, Mension destaca que “el servei es converteix en un win-win si es respecta l’antelació de les peticions; quan és així, la probabilitat de la recollida a temps és de l’ordre del 80-85%”, antelació que és possible per la facilitat pe demanar el bus mitjançant aplicació o telèfon gratuït.

En el mateix sentit, el de la necessitat de dotar a la població d’un transport adequat a les seves necessitats de mobilitat, però en aquest cas a nivell de tot el territori, ha girat la següent ponència “Clic.cat, serveis de transport a demanda digitalitzats” de Benjamin Cubillo, subdirector general de Transport Públic per Carretera i Mobilitat, depenent del departament de Territori de la Generalitat de Catalunya. Si en el cas de TMB estaven davant zones disperses urbanes, en aquest cas són zones rurals. Clic.cat ofereix un servei de transport públic a demanda digitalitzat en àrees amb dispersió territorial o on no arriba el servei regular. Compta amb 233 línies que donen servei a 712 nuclis de població, una xarxa creada amb la col·laboració de Generalitat, consells comarcals, ajuntaments, diversos proveïdors tecnològics i operadors. Com a administració, la prioritat no és la rendibilitat; en paraules de Cubillo, sinó que el servei “sigui utilitzat i ben valorat pel ciutadà”. També ha destacat la prova pilot recent engegada amb les companyies de bus SARFA i TEISA per desenvolupar un bus nocturn a demanda amb connexió als centres lúdics populars de la Costa Brava, que garanteixi la seguretat i protecció davant l’assetjament sexual.

Les últimes dues hores de l’esdeveniment s’han dedicat a diverses presentacions sota el lema “Mobilitat urbana flexible i multimodal integrada” amb les següents conferències:

  • ‘Bus4.me El sistema de transport a demanda’, amb Carme Pros, CEO del Grup TGO Direxis, com a ponent.
  • Liveplanner, solució per a la mobilidad urbana, flexible i multimodal’, per Isabel Olaya, directora de Transports i Infraestructures en Inetum
  • ‘MobilitApp’, per Mònica Aguilar, professora de la Universitat Politècnica de Catalunya.
  • PTV Lines. Plataforma web per a la planificació del transport públic’, per Marc Traveria, representant de Desenvolupament de Negoci de PTV Group.

Finalitzades aquestes conferències s’ha fet una taula rodona centrada en el tema "Visió futura: innovacions emergents al transport públic" amb Josep Mension, director de Serveis Centrals de la Xarxa de Bus de TMB, Aleix Anducas Caus, gerent de Negoci de Nexus Geographics, i Vidal Roca, gerent de Mobility Iberia de PTV Group, finalitzada la qual s’ha donat pas a les conclusions i el tancament de la jornada.

Categorías: Tren real

Línies d'autobús afectades per la Zurich Marató de Barcelona 2024

Jue, 03/07/2024 - 07:13

Amb motiu de la celebració de l’edició d’enguany de la Zurich Marató de Barcelona, que tindrà lloc el pròxim diumenge, 10 de març, diverses línies d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) veuran alterat o limitat el recorregut entre les 6.30 i les 15 hores aproximadament. Per aquesta raó, TMB recomana l’ús del metro en aquesta franja horària i especialment en els desplaçaments per l’entorn dels llocs per on transcorrerà la competició. Es reforcen totes les línies convencionals de la xarxa de metro en la franja horària d’hora punta del matí, amb un total de tretze trens més que els que circulen habitualment en un diumenge. Les línies més reforçades seran la línia 1 i la línia 3. A més, les estacions més properes als punts clau de l’esdeveniment esportiu comptaran amb més personal d’atenció i neteja.

La Marató, que diumenge al matí i al migdia afectarà tot el trànsit de superfície per on es desenvolupi, sortirà de l’avinguda Maria Cristina i passarà pels llocs més emblemàtics de Barcelona, seguint en aquesta edició un nou circuit.

Tot plegat provocarà afectacions en més d’una quarantena de línies de bus de TMB que circulen en festiu, concretament en les següents 46 línies: D20, D50, H8, H10, H12, H14, H16, V9, V11, V13, V15, V17, V19, V21, V23, V25, V27, V29, V31, 6, 7, 13, 19, 21, 22, 24, 33, 34, 39, 47, 54, 55, 59, 62, 63, 67, 96, 109, 120, 121, 126, 136, 141 i 192, més la Ruta Vermella i la Ruta Blava del Barcelona Bus Turístic.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’avisos de servei del web de TMB i el web de la Marató de Barcelona.

Categorías: Tren real

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 8 de març (Barça – Mallorca)

Jue, 03/07/2024 - 06:59

Amb motiu del pròxim partit de Lliga, que se celebra demà, divendres 8 de març, entre el FC Barcelona i el RCD Mallorca a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 horesmetro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se a la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.

L’operativa especial prevista és la següent:

  • La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que divendres el metro funciona fins a les 2 de la matinada.

  • S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.

  • Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.

També hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i 165; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.

Cal recordar, però, que com a conseqüència de les convocatòries de vaga general del 8 de març, Dia Internacional de les Dones, poden produir-se alteracions a les xarxes de metro i autobusos de TMB; no obstant, el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya ha dictat una ordre que estableix la prestació de serveis essencials en aquesta jornada i que per al metro i els autobusos garanteix una oferta equivalent al 85% de l’habitual durant tot el dia.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web i d’altres canals habituals de TMB.

Categorías: Tren real

L’Ajuntament de Barcelona i TMB milloraran la velocitat del bus i la seguretat viària amb un cotxe que sancionarà les infraccions als carrils bus

Lun, 03/04/2024 - 11:49

L’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) milloraran la velocitat del bus, així com la seguretat viària de la ciutat amb la posada en marxa d’un vehicle que sancionarà les infraccions estàtiques (parada o estacionament) que es cometin als carrils bus. El nou vehicle, que a partir d’avui comença a funcionar en fase de proves, serà un sistema complementari a l’acció de la Guàrdia Urbana de Barcelona, per dissuadir i sancionar les males pràctiques que cometen els conductors de vehicles privats i de mercaderies als carrils reservats i que obstaculitzen el pas dels autobusos. Amb aquesta nova mesura, es millorarà la velocitat del bus i la seguretat viària, evitant maniobres complexes quan s’han d’esquivar vehicles al carril bus i facilitant la correcta aproximació del bus a la parada. 

 

D’aquesta manera, si el cotxe detecta vehicles privats i/o de distribució de mercaderies estacionats o parats al carril reservat per al bus, fotografiarà les imatges que confirmen la infracció comesa i aquestes s’enviaran a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), que és qui gestionarà la sanció corresponent amb el ciutadà. Les multes oscil·laran entre els 60 i els 200 euros segons el cas. El vehicle estarà circulant dos mesos en fase de proves fins que al maig iniciarà l’activitat sancionadora.

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha explicat que “la incorporació d’aquest cotxe específic permetrà millorar l’eficiència del servei del transport públic en superfície, afavorint la mobilitat gràcies a l’augment de la velocitat del bus i garantint que es respectin els carrils per on circula, a més de millorar la seguretat viària i reduir accidents”. La mesura  serà un suport a la tasca de la Guàrdia Urbana.

TMB, a través de les àrees d’Operacions i Projectes de Bus, ha treballat conjuntament amb l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona per implantar la mesura, necessària per garantir un millor servei al ciutadà i que era una llarga reivindicació del personal de conducció d’autobús, que es troben diàriament amb situacions irregulars que dificulten la seva feina i, en conseqüència, la normal circulació dels vehicles. El principal obstacle són els cotxes que s’aturen al carril bus (sovint fent tasques de càrrega i descàrrega) i obliguen als autobusos, vehicles llargs de 12 o 18 metres, a sortejar els turismes. A més d’alentir la velocitat del bus, s’augmenta el risc d’accident per les maniobres que han de fer els conductors de l’autobús per canviar de carril o bé impedeixen que el bus s’aturi al lloc destinat per fer pujar i baixar el passatge.

Vehicle zero emissions equipat amb càmeres

El vehicle que comença a circular avui és un cotxe 100% elèctric, zero emissions, model Nissan Leaf, va vinilat de vermell i blanc i porta l’identificatiu “Control fotogràfic carril bus”, així com el logo de TMB. 

Per fer la seva tasca, el cotxe té diferents elements embarcats que fan possible la captació d’imatges i d’informació. D’una banda, disposa de dues càmeres situades a l’exterior de la carrosseria, una habilitada amb el lector de matrícules i l’altra que fa la lectura del context; i d’altra banda, una tauleta tàctil instal·lada a l’interior del cotxe. La captació d’imatges es pot fer tant en manual com en automàtic i, un cop enviada a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), s’elimina de les bases de dades de TMB.

El funcionament és simple: el vehicle circularà de forma planificada pels carrers de la ciutat de Barcelona per les zones amb més impacte d’aquestes infraccions en la circulació, durant l’horari de servei d’autobusos. Sempre hi aniran dos empleats de TMB a bord, sense necessitat que l’acompanyi un agent de la Guàrdia Urbana ja que la delegació de les competències sancionadores són de l’Àrea de Mobilitat que ha fet l’encàrrec a TMB mitjançant la signatura d’un conveni i d’un decret d’alcaldia. 

Carrils reservats per al transport públic de superfície

El carril bus és una plataforma pròpia de circulació per al servei d’autobús, una mesura que prioritza el transport públic de superfície i el segrega de la resta de la circulació, per guanyar en comoditat per als usuaris, velocitat comercial i seguretat en la conducció, millora l’accessibilitat a les parades i ajuda a mantenir una regularitat del servei. Actualment els autobusos de TMB circulen per una xarxa de 221,8 quilòmetres de carril bus

Categorías: Tren real

Páginas