Mensaje de error

Deprecated function: Optional parameter $path declared before required parameter $langcode is implicitly treated as a required parameter en include_once() (línea 1442 de /mnt/web424/a0/12/51593012/htdocs/main/includes/bootstrap.inc).

Notícias TMB

Suscribirse a canal de noticias Notícias TMB
RSS feed for TMB Noticies site https://noticies.tmb.cat
Actualizado: Hace 2 horas 3 mins

TMB se suma al Dia Internacional contra l'Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia

Vie, 05/17/2024 - 11:58

El 17 de maig, es commemora el Dia Internacional contra l’Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia. Aquesta data es va proclamar oficialment l’any 2005, amb la participació inicial de 40 països, per eliminar la discriminació, criminalització i la violència cap a les persones que són assenyalades per la seva orientació sexual o identificació de gènere. 

Per aquest motiu, treballadors i treballadores de TMB han volgut participar en aquest vídeo per reivindicar la no discriminació perquè "ningú quedi enrere: igualtat, llibertat i justícia per a tothom".

Categorías: Tren real

TMB se suma a la celebració de la Nit dels Museus 2024

Vie, 05/17/2024 - 10:00

Per facilitar l’accés dels assistents als diferents centres i museus de Montjuïc que obren portes la tarda i nit de dissabte 18 de maig amb motiu de la Nit dels Museus, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) reforçarà els seus serveis de transport públic. La xarxa de metro, que els dissabtes funciona ininterrompudament durant tota la nit, es reforçarà amb més personal d’atenció i de seguretat a l’estació de metro d’Espanya, que dona accés als equipaments de Montjuïc, i a les estacions del centre de la ciutat. 

D’altra banda, el funicular de Montjuïc, que els dissabtes dels mesos de primavera i estiu circula fins a les 22 hores, excepcionalment dissabte 18 de maig ampliarà el seu horari i funcionarà fins a la 1.30 de la matinada de diumenge

Per accedir als museus i equipaments culturals ubicats a la muntanya de Montjuïc també hi arriba la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que circula fins a les 21 h.

Visites guiades a l’Espai Mercè Sala

A banda de facilitar l’arribada als museus oferint més servei, la Fundació TMB se suma un cop més a la Nit dels Museus obrint excepcionalment durant aquesta nit de dissabte, la sala d'exposicions Mercè Sala, situada al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de l'estació de Diagonal de la línia 5 de metro, des de les 7 de la tarda i fins a la 1 de la matinada. Durant aquesta nit tan especial, es podrà visitar la mostra que actualment acull l’espai, l’exposició d’àlbums il·lustrats ‘La parada de l’autobús’, un recull d’il·lustracions de joves creadors, alumnes de l’Escola d’Art La Industrial de Barcelona. 

A més, durant la nit de dissabte 18 de maig, l’alumnat de l’escola La Industrial, autors dels dibuixos exposats, oferirà visites guiades obertes al públic.

Àmplia proposta cultural

Aquest 2024, la celebració del Dia Internacional dels Museus coincideix amb la Nit dels Museus, ambdós seran dissabte 18 de maig. La Nit dels Museus és una iniciativa promoguda pel Consell d'Europa que enguany arriba a la seva divuitena edició i en què participen més de 4.000 museus de 40 països europeus. A més de gaudir de les col·leccions i les exposicions temporals dels museus, també es poden veure concerts, dansa, teatre, recitals de poesia i visites guiades, entre altres activitats. 

En aquesta edició, hi prenen part fins a 87 equipaments de vuit ciutats de l’àrea metropolitana: Barcelona, Badalona, Cornellà, Esplugues, l’Hospitalet, Sant Adrià, Sant Joan Despí i Santa Coloma. 

Podeu trobar tota la programació en aquest enllaç.

Categorías: Tren real

Transport públic a l’Estadi Olímpic per al 19 de maig (Barça – Rayo Vallecano)

Vie, 05/17/2024 - 07:09

Amb motiu del pròxim partit de Lliga, que se celebra diumenge, 19 de maig, entre el FC Barcelona i el Rayo Vallecano a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 19 horesmetro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se a la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.

L’operativa especial prevista és la següent:

  • La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que diumenge, vigília de festiu el metro funciona fins a les 2 de la matinada.

  • S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.

  • Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.

Cal recordar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 46, 65, 79, 91, 109, 150 i 165; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Manolo García al Palau Sant Jordi

Vie, 05/17/2024 - 06:58

Amb motiu del concert de Manolo García que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 18 de maig (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobús llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 18.30 h a les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de bus de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 23.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de bus llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles, tots ells articulats, portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.

Recordem que dissabte el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

El projecte de realitat virtual de Nixi per rebaixar la por dels infants abans d’una cirurgia a Vall d’Hebron arriba al metro de Barcelona

Mié, 05/15/2024 - 12:55

La incertesa és una de les emocions que els infants poden viure abans d’entrar en un quiròfan. “Què passarà quan arribi a l’hospital? Què hauré de fer quan arribi al quiròfan? Sentiré dolor?” Sentir incertesa quan no sabem què ens espera és normal, però si entenem davant què ens trobem, és més tolerable. Amb aquesta filosofia, Nixi for Children aterra als quiròfans pediàtrics de l’Hospital Infantil Vall d’Hebron, amb l’ajuda de la Fundació ”la Caixa”, en col·laboració amb el Centre d’Institucions Barcelona de CaixaBank.

Els infants de 4 a 12 anys que tinguin una intervenció quirúrgica programada pel Servei de Cirurgia Pediàtrica tindran a la seva disposició el NixiKit. Dins, trobaran una experiència de realitat virtual que condueix  Nixi, un personatge d’animació en 3D que acompanya els infants a descobrir què es trobaran dins el quiròfan i respon les seves preguntes. El kit compta amb unes ulleres plegables per submergir-se a realitat virtual i un tríptic informatiu dissenyat per ajudar els més petits a expressar els seus sentiments a través del joc i la creativitat. Podran veure des d’un quiròfan per dins el procés d’inducció a l’anestèsia.

La preparació mental i l’acompanyament dels i les professionals als pacients i les seves famílies abans d’entrar a quiròfan és clau per rebaixar l’angoixa i la por. La Dra. Gabriel Guillén, cap de Cirurgia Pediàtrica de Vall d’Hebron, explica que una intervenció quirúrgica és una experiència que s’escapa del nostre dia a dia i pot generar nervis. Amb aquest material volem disminuir estats d’ansietat i trastorns similars que poden patir els pacients pediàtrics i les seves famílies davant una intervenció quirúrgica.

La literatura científica constata que donar informació adequada als infants abans d’un tractament o intervenció pot reduir l’ansietat, empodera i fa partícip. I la realitat virtual ho facilita. Mari Ángeles Aceituno, adjunta a la Direcció d’Infermeria,  constata: “Sabem que anticipar als infants què els hi passarà, explicar què viuran, qui els atendrà i la seqüència de què es trobaran rebaixa l’ansietat preoperatòria”.

“El pacient pediàtric és molt variable i poc previsible”, avisa la Dra. Núria Montferrer, cap d’Anestesiologia i Reanimació Pediàtrica de Vall d’Hebron. També assenyala que “l’experiència ens diu que una de les coses que els hi fa més por és la pèrdua de control, esperar en una llitera, no saber què passa ni què passarà”, assenyala. La Dra. Núria Montferrer incideix també en la importància d’informar les famílies i acompanyants, perquè podran tenir eines per respondre les preguntes dels infants.

De fet, el NixiKit contempla uns tríptics informatius per als infants i per als seus cuidadors. És recomanable que els pares, mares o tutors vegin el vídeo per poder parlar-ne, perquè  quan l’infant l’hagi vist li poden sorgir dubtes o sentir curiositat i és important deixar que expressi el que sent davant la situació que ha d’afrontar. “Amb aquest material volem ajudar a gestionar les emocions i els dubtes que poden tenir els infants i els adults, i si hi ha dubtes els animen a parlar obertament”, comenta Ariadna Torres, psicòloga clínica especialitzada en el pacient pediàtric. “A vegades, l’ansietat que pot patir un infant la transmeten els pares o cuidadors, per això els animem a veure el contingut”, assenyala. “A Vall d’Hebron, hem adaptat els continguts perquè totes les famílies els entenguin. En comptes d’imaginar, oferim una visita virtual. A l’ésser humà li agrada tenir respostes i amb el NixiKit oferim explicacions perquè tinguin sensació de control”, resum Ariadna Torres. També s’acompanya les famílies durant tot el procés.

Un projecte adaptat al Servei de Cirurgia Pediàtrica de Vall d’Hebron

Darrere de Nixi for Children hi ha l’start-up de l’emprenedor Tomàs Lóbez, que fa quatre anys va arrencar el projecte amb la missió de crear continguts immersius per pacients. Recentment, s’han publicat els resultats d’un assaig clínic a Oncologia Radioteràpica que validen l’efectivitat de l’eina per reduir l’ansietat en pacients pediàtrics. Ara, amb l’ajuda de la Fundació “la Caixa”, arriba a Cirurgia Pediàtrica, amb alguns canvis. Un equip format per Cirurgia Pediàtrica, Anestesiologia i Reanimació Pediàtrica, Infermeria i Psicologia ha adaptat el guió i els materials. S’han gravat tres materials segons el tipus de cirurgia que hagi d’afrontar el pacient: una cirurgia sense ingrés, amb ingrés el dia abans o ingrés el mateix dia, amb imatges del maeix hospital i amb l’equip que atendrà els infants.

La Dra. Gabriela Guillén explica que a la visita preoperatòria, el cirurgià o cirurgiana concreta quin és el vídeo que han de veure segons el tipus de cirurgia. Els vídeos estan pensats per escenes i, a cada una d’elles, un professional explica què es viurà en aquell espai i respon a les preguntes d’en Nixi, el dibuix animat que acompanya els infants.

Fem un “Hospital Amable”

L´Hospital Infantil Vall d’Hebron, Centre, Servei o Unitat de Referència (CSUR) en 11 especialitats pediàtriques de l’Estat, va intervenir més de 3000 nens i nenes l'any 2023, dels quals, el Servei de Cirurgia Pediàtrica va realitzar prop de 1500  cirurgies: 466 cirurgies ambulatòries; 605 cirurgies amb ingrés, i 429 d’urgència. De la mà del programa “Hospital Amable”, que vetlla pel benestar emocional dels pacients i les famílies,  aquest projecte de realitat virtual s’ampliarà a altres especialitats pediàtriques: Traumatologia, Neurocirurgia, Oftalmologia o Cirurgia Plàstica. L’Hospital Amable es finança gràcies a les aportacions de persones, empreses i entitats que converteixen iniciatives com aquesta en una realitat. 

TMB durant la Setmana de l’Infant Hospitalitzat

En el marc del Dia del Nen Hospitalitzat, durant aquesta setmana al metro de Barcelona es podrà escoltar en Nixi per la megafonia de les estacions, en una col·laboració de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) perquè les persones usuàries coneguin aquesta iniciativa que millora l'atenció als infants que han de passar per una cirurgia. A més, a l'estació de Montbau (L3), la més propera a l’Hospital Infantil Vall d’Hebron, es poden veure imatges de Nixi amb diferents vinils dels carismàtics personatges que apareixen al vídeo de realitat virtual. D'altra banda, a les pantalles de MouTv s'explica el projecte durant tota la setmana.

Categorías: Tren real

L’AMBici completa el seu desplegament i arriba a l'Hospitalet de Llobregat

Mar, 05/14/2024 - 13:25

Un any i escaig després de posar-se en funcionament, l’AMBici, el servei de bicicleta pública metropolitana, ha completat el seu desplegament a la metròpolis de Barcelona i ha començat a funcionar aquest dimarts, 14 de maig, a l’Hospitalet de Llobregat.

Aquest servei, que és titularitat de l’AMB i està gestionat per TMB, arriba al segon municipi més poblat de l’àrea metropolitana de Barcelona, amb 32 estacions i més de 352 bicicletes elèctriques.

D’aquesta manera, la ciutadania de la metròpolis de Barcelona ja pot fer ús d’aquest servei a 15 municipis: l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels. L’AMBici compta amb més de 200 estacions instal·lades i gairebé 2.300 bicicletes actives.

Un cop completat el desplegament, l’AMB i els 15 municipis que ja compten amb el servei treballaran per estudiar possibles ampliacions, fins a assolir les 2.600 bicicletes elèctriques en 236 estacions.

L'AMBici està integrat amb el sistema de transport públic col·lectiu de la metròpolis de Barcelona per facilitar la intermodalitat amb altres mitjans de transport públic, com el Bus Metropolità, el metro, el tramvia o el ferrocarril.

Primer any en servei
Després d’un any d’activació i implantació progressiva del servei, l’AMBici ja ha superat els 22.000 usuaris i ha sobrepassat els 2 milions de viatges/desplaçaments.

Tarifa del servei AMBici i abonament metropolità (AMBici i Bicing)
Des d’inicis del 2024, l’abonament té un cost de 40 € l’any, amb els primers 30 minuts a un preu de 0,15 €. A partir dels 30 minuts inicials costa 0,50 € cada 30 minuts.

Els ciutadans també poden adquirir l’abonament metropolità, que facilita l’ús conjunt del servei AMBici i del Bicing i que estableix unes condicions preferents per als usuaris que vulguin utilitzar els dos sistemes.

L’AMBici disposa de més de 7,7 milions d’euros provinents dels fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat per la Unió Europea (Next Generation EU).
 

Imatge
Categorías: Tren real

TMB llança una campanya per donar a conèixer les seves línies de bus 100% elèctriques

Mar, 05/14/2024 - 10:00

Les línies d'alta demanda H16 (Pg. Zona Franca / Fòrum Campus Besòs) i V15 (Barceloneta / Av. Tibidabo) són les línies de la xarxa d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) 100% elèctriques, és a dir, que estan servides íntegrament amb vehicles zero emissions, tots articulats i de càrrega ràpida per pantògraf. Cada línia compta amb aproximadament una vintena de vehicles que circulen durant tot l’horari de servei en període lectiu. 

Per donar a conèixer als ciutadans i usuaris el compromís amb la mobilitat sostenible, TMB ha iniciat una campanya per informar de l’electrificació d’aquestes dues línies. En aquest sentit, s’han vinilat completament els vidres d'una cinquantena de marquesines on tenen parada l’H16 i la V15. El visual de la campanya mostra l’encapçalament ‘Ecobus’ i està dominat pel lema ‘Línies 100% elèctriques’ ubicat al centre en gran sobre fons blau. El símbol del percentatge està tunejat amb un ‘raig’, símbol de l’electricitat. Els pictogrames de les línies en qüestió (l’H16 i la V15) acompanyen la frase descriptiva ‘Les primeres línies de bus 100% elèctriques de TMB’, al peu apareix el web de TMB per ampliar la informació i el logotip corporatiu. 

La primera línia totalment elèctrica va ser l’H16, des de l’estiu del 2016; la V15 ho va ser des de mitjans de març del 2023. TMB, com a operador compromès amb la lluita contra l’emergència climàtica i amb la mobilitat sostenible, aposta per una flota d’autobusos zero emissions, amb l’electrificació com un dels grans eixos per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans de Barcelona, precisament és una de les línies mestres del Pla Estratègic 2025. En aquest sentit, amb l’adquisició de nous vehicles zero emissions per a la xarxa de superfície, la previsió és que s’electrifiquin altres línies d’autobús com l’H12 (Besòs Verneda / Gornal).

Les dues línies elèctriques estan equipades amb carregadors utraràpids (similar a un fanal, de 5 metres d’alçària, instal·lats als extrems de cada terminal) és una infraestructura necessària per poder carregar les bateries durant el servei, per a un funcionament continuat al llarg del dia, aprofitant el temps de regulació en la parada del terminal, per no interferir en els horaris del recorregut. La càrrega es realitza a través d’un pantògraf, una espècie de braç mecànic retràctil situat al sostre de l’autobús, que es desplega i s’acobla al carregador.

Actualment la flota de busos elèctrics de TMB està formada per 134 vehicles, un 12% del total, que són 1.140 unitats. La previsió es que aquest 2024 s’arribi als 232 vehicles elèctrics zero emissions, que representaran el 20,4%. Recordar que gairebé el 80% de la totalitat de la flota de TMB son vehicles amb baix nivell d’emissions (gas natural comprimit, hidrogen, híbrids i elèctrics). 

Categorías: Tren real

Nenes i nens ucraïnesos fan una estada a Catalunya per allunyar-se de la guerra

Lun, 05/13/2024 - 14:17

Els 25 nens i nenes ucraïnesos, d'entre 9 i 17 anys, de diverses escoles d'Otxàkiv, una localitat situada a 10 quilòmetres del front bèl·lic del sud de Crimea, participen durant 3 setmanes en diferents activitats lúdiques a Pineda de Mar, Salou, Calella de Mar i Barcelona. 

A Barcelona s'han organitzat excursions a diferents espais emblemàtics de la ciutat com la Sagrada Família i el Park Güell, el Museu de la Ciència - CosmoCaixa, el Zoo de Barcelona o el Castell de Montjuïc. A més de les visites al Tibidabo, Port Aventura i l'assistència a un partit del F. C. Barcelona. Conductors voluntaris de bus de TMB han participat en alguns dels desplaçaments.

Aquesta iniciativa solidària impulsada per la delegació del Govern a Catalunya segueix el model del programa "Vacances de pau" per als nens sahrauís que es va crear a mitjans dels anys 80. Però a diferència d'aquell projecte, els nens ucraïnesos no conviuen amb famílies d'aquí sinó que els acompanyen tres monitores ucraïneses, una traductora, voluntaris de l'equip creat per a la crisi migratòria a conseqüència de la guerra, monitors i animadors dels hotels. Tots ells encarregats de dinamitzar l'estada dels nens i nenes i fer que durant 3 setmanes puguin oblidar-se de la guerra.

Categorías: Tren real

Normalitat al servei de metro per facilitar la mobilitat davant la situació a la xarxa de Rodalies

Lun, 05/13/2024 - 13:20

El dispositiu de reforç de la xarxa de metro durant les primeres hores del matí d’avui per facilitar la mobilitat davant la situació a la xarxa de Rodalies s’està desenvolupant amb normalitat, permetent que els usuaris de Rodalies puguin enllaçar amb les línies de metro. En hora punta del matí Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat en circulació 167 trens, el màxim d’oferta possible a la xarxa de metro i màxim històric de trens en servei. A més, s’ha avançat l’hora punta del matí a les 6 h. Durant la resta del dia hi haurà un reforç de fins a 15 trens, depenent de la franja horària, arribant a 140 trens durant les hores vall de matí i tarda, i 152 trens en l’hora punta de la tarda.

Fins a les 10 hores d’aquest matí, s’ha registrat un augment d’un 1% de les validacions al conjunt global de la xarxa de metro (quasi bé 400.000 validacions). A l’L2 és on s’ha produït l’augment més significatiu fins ara, amb un 7% més de validacions. A l’L1 l’augment és d’un 4%. 

A més, TMB també ha reforçat el nombre d’agents d’atenció al client i de vigilants de seguretat a les estacions de Cornellà Centre, Sants-Estació, Passeig de Gràcia, Badalona Pompeu Fabra, Clot, Rambla Just Oliveras, Fabra i Puig, i La Sagrera. Amb tot, TMB busca facilitar la mobilitat a la ciutat de Barcelona després de les previsibles incidències que patirà el servei de Rodalies.

Categorías: Tren real

Jornada per a avaluar la comprensió dels pictogrames en el transport ferroviari

Lun, 05/13/2024 - 12:20

Com de discernibles són els pictogrames que trobem a metro, tren, tramvia o funicular? Ho són per a tots els nivells funcionals de la diversitat que compon la ciutadania? Estem parlant d’accessibilitat cognitiva, que és la condició que han de complir els textos, els cartells, la tecnologia i els pictogrames perquè totes les persones puguin comprendre'ls fàcilment. L’accessibilitat cognitiva vol fer el món més fàcil d’entendre i, juntament amb l'accessibilitat física i l'accessibilitat sensorial, forma part indissoluble de l'accessibilitat universal.

Aquest ha estat el focus de la sessió de treball que ha omplert avui la sala de l’Espai Gaudí, a l’estació de Sagrada Família (L2 i L5), amb una jornada presencial orientada a l’avaluació, per part de la quarantena d’assistents a la cita, del nivell de comprensibilitat d’una sèrie de pictogrames del transport ferroviari. I és que els pictogrames han de ser sotmesos a avaluació per part de diversos grups de població, incloent-hi persones grans, persones amb discapacitat intel·lectual i persones amb dany cerebral adquirit, amb la finalitat de garantir que els pictogrames dissenyats siguin compresos i percebuts de manera efectiva per la població.

L'Associació de Transports Públics Urbans i Metropolitans de l'estat espanyol (ATUC) va emprendre l’any 2022 aquesta iniciativa per a estandarditzar els pictogrames utilitzats al transport públic d'àmbit ferroviari. En aquest context, s'ha constituït un grup de treball dins de la comissió d'accessibilitat universal de modes ferroviaris, coordinat pel servei d'Accessibilitat Universal i Senyalització Corporativa de Transport Metropolitans de Barcelona (TMB), amb la voluntat d’aplicar-lo també a l’àmbit de Bus.

Aquest grup de treball ha estat liderat per TMB i conformat per representants dels següents operadors ferroviaris:

  • Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV)
  • Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC)
  • Metro Bilbao
  • Metro de Madrid
  • Metro de Sevilla
  • Metro Ligero Oeste
  • Metro Málaga
  • Metro Tenerife
  • Renfe

A més, ha rebut el suport del Centre de Referència Estatal d'Autonomia Personal i Ajudes Tècniques (CEAPAT) i el col·lectiu universitari UNEIX. Tots ells han estat els encarregats de dur a terme el procés inicial d'identificació i selecció de pictogrames que requereixen avaluació en termes de comprensibilitat i qualitat perceptiva, conforme als criteris tècnics establerts a la norma UNE-ISO 9186-1 i 2.

Una vegada seleccionats, amb l'objectiu d'unificar i homologar el seu disseny, la Unitat de Disseny Gràfic de TMB ha desenvolupat propostes gràfiques per als quinze pictogrames identificats, els quals han estat sotmesos a rigorosos processos de revisió i validació per part del grup de treball d'ATUC. A la jornada d’avui han participat membres de diverses institucions i entitats inclusives, com el Consell Assessor de la Gent Gran, Femarec, Dincat, Ecom i Cocemfe.

Categorías: Tren real

TMB reforçarà el servei de metro dilluns per facilitar la mobilitat davant la situació a la xarxa de Rodalies

Dom, 05/12/2024 - 21:42

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) donarà un major servei demà dilluns 13 de maig a la seva xarxa de metro per facilitar la mobilitat davant la situació a la xarxa de Rodalies. En hora punta del matí circularan fins a 167 trens (2 més dels habituals), el màxim d’oferta possible a la xarxa de metro. S’avança a més l'hora punta del matí a les 6 h. Durant la resta del dia hi haurà un reforç de fins a 15 trens, depenent de la franja horària, arribant a 140 trens durant les hores vall de matí i tarda, i 152 trens en l’hora punta de la tarda. 

A més, TMB també reforçarà el nombre d’agents d’atenció al client i de vigilants de seguretat a les estacions de Cornellà Centre, Sants-Estació, Passeig de Gràcia, Badalona Pompeu Fabra, Clot, Rambla Just Oliveras, Fabra i Puig, i La Sagrera. Amb tot, TMB busca facilitar la mobilitat a la ciutat de Barcelona després de les previsibles incidències que patirà el servei de Rodalies.

Categorías: Tren real

Suspensió del servei a l’estació Congrés de l’L5 de metro aquest dissabte per una intervenció de manteniment

Vie, 05/10/2024 - 14:17

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) executarà demà un tall entre les estacions de La Sagrera i Maragall de l’L5 de metro per portar a terme una intervenció de manteniment al tram de l’estació de Congrés que requereix més temps del que permet l’horari en el qual el metro no està operatiu. Així, durant tot el dissabte 11 de maig -des de l’inici del servei i fins a les 5 de la matinada del diumenge- la línia funcionarà amb normalitat pràcticament en tot el seu recorregut des de Cornellà a La Sagrera i entre Maragall i Vall Hebron. Aquesta intervenció és totalment necessària pel manteniment del bon funcionament de l’L5 i no alterarà les freqüències de pas, que seran les mateixes que qualsevol altre dissabte a l’L5

Es recomana la pròpia xarxa de metro com a principal alternativa per als desplaçaments en el tram afectat. L’L4, que estarà reforçada, cobreix el recorregut entre Maragall i Verdaguer i l’L3 serà útil per a desplaçaments entre Vall d’Hebron i Diagonal. Complementàriament, TMB habilitarà una llançadora d’autobusos que cobrirà el tram tallat durant tot l’horari de dissabte i fins a la normalització de la línia.

Per restablir el servei completament i tornar l’energia a tota la línia, entre les 3 i les 5 de la matinada de diumenge, caldrà ampliar el tall entre les estacions de Sagrada Família i Vilapicina. 

Imatge

 

Categorías: Tren real

Visita d’una delegació sud-coreana als tallers de metro de la ZAL

Vie, 05/10/2024 - 14:00

Aquest matí, un total de 24 representants del Comitè de Construcció i Transport del Consell Provincial de Gyeonggi de Corea del Sud, encapçalats pel seu president Kim Jong-Bae, han visitat el taller de la ZAL de les línies 9 i 10 de metro ubicat a la Zona Franca. Gyeonggi és una ciutat petita-mitjana de la costa sud-est de 

La Lourdes Pérez, tècnica de consultoria externa corporativa, i el Roger Blanc, responsable de material mòbil de les línies 9 i 10 de metro, han dirigit la visita per la zona de taller i les instal·lacions, tot fent-los una explicació sobre el funcionament d’una línia automàtica i el manteniment del material mòbil específic.

Al llarg de l’any, TMB atén nombroses visites de delegacions internacionals, empreses de transport públic de tot el món que s’interessen per les nostres instal·lacions i serveis com a operador referent en innovació, sostenibilitat i automatització. Per exemple, durant el 2023 vam rebre un total de 24 visites internacionals de procedència diversa com Corea, Canadà, Turquia, el Japó, els Estats Units, el Brasil i la Xina, entre d’altres. Entre les instal·lacions corporatives que es visiten hi ha les cotxeres de TMB com Triangle, la hidrogenera de Zona Franca, els Centres de Control de Metro i Bus i els tallers de ZAL de les línies automàtiques 9 i 10. 
 

Imatge La delegació sud-coreana en un moment de la visita als tallers de la ZAL / Foto: Pep Herrero (TMB)
Categorías: Tren real

Transport públic a l’Estadi Olímpic per al 13 de maig (Barça – Reial Societat)

Vie, 05/10/2024 - 07:16

Amb motiu del partit de Lliga, que se celebra el pròxim dilluns, 13 de maig, entre el FC Barcelona i la Reial Societat a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 horesmetro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se a la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.

L’operativa especial prevista és la següent:

  • La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que dilluns el metro funciona fins a les 12 de la nit.

  • S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.

  • Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.

Cal recordar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i 165; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Comença la instal·lació dels nous sistemes d’informació a l’usuari a les estacions de la xarxa de metro

Jue, 05/09/2024 - 10:23

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha iniciat un procés de renovació tecnològica de les pantalles d’informació al passatge a la xarxa de metro, els cartells lluminosos presents a les estacions de les línies convencionals que indiquen la previsió del temps d'arribada del pròxim tren. L’actualització d’aquests dispositius s’ha iniciat en fase de proves a dues estacions de la línia 5 de metro, Can Boixeres (a l’andana i al vestíbul) i Cornellà Centre (a l’andana). Des d’ara i fins a finals de l’any 2025 s’aniran instal·lant les 770 noves pantalles digitals a un total de 128 estacions (les línies automàtiques ja disposen de panells informatius digitals). El projecte té un cost de 5,2 milions d’euros i ha comptat amb finançament europeu.

Les noves pantalles incrementen el tipus de missatges que es poden difondre, milloren la llegibilitat i s’adapten a les necessitats del servei. En definitiva, podran emetre diferent tipologia de contingut, prioritzant sempre la informació de servei però incorporant contingut corporatiu i comercial. A més de l’hora, el sentit de pas de cada andana i el temps de pas dels dos propers trens, s’hi podrà conèixer si hi ha incidències o alteracions i, en un futur, l’ocupació dels diferents trens i la disponibilitat dels ascensors, entre altres informacions.

Nova tecnologia

Les 770 noves pantalles suposaran la renovació global dels actuals INP de LED presents a totes les línies convencionals (L1, L2, L3, L4, L5) i l’L11 situats a les andanes, vestíbuls i passadissos d’enllaç. En format panoràmic i TFT de tecnologia digital (1920 píxels x 540 píxels), la gran majoria de les noves pantalles tindran dimensions similars a les actuals de gairebé 50”, tot i que hi haurà algunes de 55” que es posaran en alguns vestíbuls. La distribució serà la següent: 531 pantalles de doble cara a les andanes, 199 pantalles d’una cara i 40 TFTs que seran els més grans (55”). 

Les pantalles amb tecnologia digital fan un gran salt pel que fa a la presentació, ja que les anteriors tenen moltes limitacions quant al format. Els nous dispositius aporten nous formats d’informació, més visibles i en color que milloren la resolució, la visibilitat i llegibilitat, donen més informació i són dobles, en el cas de les andanes -ja que estan penjades del sostre i així es poden veure per ambdós costats- i simples en el cas de vestíbuls i passadissos, ja que s’instal·len a la paret. 

Les informacions seran més comprensibles ja que s’incorporaran pictogrames que ajuden a descodificar ràpidament els missatge (símbol de l’ascensor, la icona de perill per anunciar obres o avaria, els símbols en color de les línies de metro...). A més, en aquestes pantalles se suma un element molt important, el color, per ajudar al contrast en la lectura (negre sobre fons blanc, negre sobre fons groc...), el codi de color facilita la comprensió dels missatges (per exemple, el fons groc s’associa a les alteracions i incidències i així destaquen de la resta d’informacions, el blau serà per a les obligacions i el verd per a les recomanacions). El disseny de les pantalles empra la tipografia corporativa Helvetica que uneix tots els serveis de la identitat de TMB i s’ha creat una integració gràfica que compleix els requisits de senyalització i accessibilitat universal.   

Finançament europeu

El projecte, que compta amb finançament del Ministeri de Transport (MITMA) i de Fons Europeus, neix de la necessitat d’evolucionar el sistema d’informació a l’usuari a tota la xarxa de metro amb l’objectiu clar de millorar la qualitat de la informació a l’usuari adaptant-se a les seves necessitats i expectatives. En aquest sentit, aquest no és l’únic sistema d’informació al client que està actualitzant TMB a les seves xarxes, també s’hi sumen altres projectes similars com les pantalles dinàmiques a l’interior dels nous trens o les de l’interior dels autobusos.

El projecte completat forma part del contracte de licitació amb la UTE ADMIRA-DOVER per a la instal·lació de pantalles amb l’objectiu de renovar l’actual sistema d’informació a l’usuari present a la xarxa del metro de Barcelona. Tot el projecte té un pressupost de 5,2 M € i compta amb fons provinents del Pla NextGenerationEU inclòs en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la UE.

Categorías: Tren real

#TMBrecomana la primera edició de la jornada Clínic Obert

Jue, 05/09/2024 - 10:00

El proper dissabte 11 de maig de 2024 l'Hospital Clínic celebra la primera edició del Clínic Obert, un dia on des d'aquest campus dedicat a la salut es mostra la seva activitat, promovent hàbits saludables i fent prevenció de la salut, en una jornada que volem que festiva i participativa. Serà tot un matí de tallers, xerrades, punts informatius, activitats esportives, gastronòmiques, musicals, lúdiques i familiars, als carrers del voltant de la seu Villarroel i també a les seus Plató i Maternitat.

TMB hi col·labora fent difusió als seus canals corporatius i cedint espais a l'estació de metro Hospital Clínic.

Categorías: Tren real

Reobre l'accés de Ramon Albó de l'estació de metro de Maragall (L4 i L5)

Mié, 05/08/2024 - 08:15

El departament de Territori i Sostenibilitat va iniciar les obres de millora d'accessibilitat de l'intercanviador de metro de Maragall (L4 i L5) el març del 2023. Amb una inversió de 14,4 M€ s'ha modificat l'accés a l'estació de l'L5 (tancament de l'accés de Ramon Albó) i la correspondència amb l'L4.

La millora de l’accessibilitat ha comportat la instal·lació a L5 d'un ascensor de carrer i la reconfiguració de l'espai interior per a situar-hi un ascensor que connecti amb l'andana. Al passadís entre L5 i L4 s'han substituït les escales per rampes i s'han instal·lat dos ascensors de connexió amb els diversos nivells amb les andanes de L4. 

Categorías: Tren real

Transport públic per a la fira BioCultura al Palau Sant Jordi

Mié, 05/08/2024 - 07:07

Amb motiu de la 30a edició de la fira de productes ecològics i consum responsable BioCultura que tindrà lloc al Palau Sant Jordi des de demà dijous, 9 de maig, fins al diumenge, 12 de maig, tots dos inclosos, entre les 10 h. i les 20 hores (diumenge, però, fins a les 17 h.), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà serveis d’autobusos llançadora de pujada i baixada, que circularan de 9 h a 21 hores, excepte diumenge, que ho faran de 9 h. a 18.30 hores, per facilitar la connexió entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi.

En aquests serveis de bus llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles, tots ells articulats, portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.

Així, la millor opció d’accés amb transport públic a la fira BioCultura és: 

Metro Espanya (línies 1 i 3) + Servei especial de bus llançadora.

Cal recordar que el metro funciona de diumenge a dijous fins a les 12 de la nit, divendres fins a les 2 de la matinada i dissabte de forma ininterrompuda durant tota la nit. 

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

L’Ajuntament de Barcelona i TMB posen en circulació el cotxe que a partir de demà sancionarà les infraccions comeses al carrils bus

Mar, 05/07/2024 - 12:56

A partir de demà, 8 de maig, un vehicle específic de l’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) sancionarà les infraccions estàtiques (parada o estacionament) que es cometin al carril bus. El vehicle, que es va presentar públicament el passat 4 de març, ha detectat 60 infraccions al dia de mitjana durant els dos mesos que ha estat circulant en fase de proves.

El vehicle és un sistema complementari a l’acció de la Guàrdia Urbana de Barcelona, per dissuadir i sancionar les males pràctiques que cometen els conductors de vehicles privats i de mercaderies als carrils reservats i que obstaculitzen el pas dels autobusos. Amb aquesta mesura, es millorarà l’eficiència del servei del transport públic en superfície, la velocitat del bus i la seguretat viària, evitant maniobres complexes quan s’han d’esquivar vehicles al carril bus i facilitant la correcta aproximació del bus a la parada.

D’aquesta manera, si el cotxe detecta vehicles privats i/o de distribució de mercaderies estacionats o parats al carril reservat per al bus, fotografia la infracció comesa i s’envia a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), que és qui gestionarà la sanció corresponent amb el ciutadà. Les multes oscil·laran entre els 60 i els 200 euros segons el cas. 

TMB, a través de les àrees d’Operacions i Projectes de Bus, ha treballat conjuntament amb l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona per implantar la mesura, necessària per garantir un millor servei al ciutadà i que era una llarga reivindicació del personal de conducció d’autobús, que es troben diàriament amb situacions irregulars que dificulten la seva feina i, en conseqüència, la normal circulació dels vehicles. El principal obstacle són els cotxes que s’aturen al carril bus (sovint fent tasques de càrrega i descàrrega) i obliguen als autobusos, vehicles llargs de 12 o 18 metres, a sortejar els turismes. A més d’alentir la velocitat del bus, s’augmenta el risc d’accident per les maniobres que han de fer els conductors de l’autobús per canviar de carril o bé impedeixen que el bus s’aturi al lloc destinat per fer pujar i baixar el passatge. Actualment els autobusos de TMB circulen per una xarxa de 221,8 quilòmetres de carril bus.

El vehicle és un cotxe 100% elèctric, zero emissions, model Nissan Leaf, va vinilat de vermell i blanc i porta l’identificatiu “Control fotogràfic carril bus”, així com el logotip de TMB i va equipat amb diferents elements embarcats que fan possible la captació d’imatges i d’informació. El cotxe circula de forma planificada pels carrers de la ciutat de Barcelona per les zones amb més impacte d’aquest tipus d’infraccions en la circulació, durant l’horari de servei d’autobusos. Sempre hi van dos empleats de TMB a bord, sense necessitat que l’acompanyi un agent de la Guàrdia Urbana ja que la delegació de les competències sancionadores són de l’Àrea de Mobilitat que ha fet l’encàrrec a TMB mitjançant la signatura d’un conveni i d’un decret d’alcaldia. 

En paral·lel, durant els primers dies també es posarà en marxa un equip d’informadors que al llarg de les primeres setmanes informaran als vehicles que estiguin aturats o estacionats al carril bus de la prohibició de fer-ho. Els informadors estaran situats en aquells carrers on s’ha detectat un major nombre d’infraccions durant el període de prova i repartiran fulletons amb la informació i les zones de càrrega i descàrrega més properes.

La posada en marxa d’aquest vehicle, s’emmarca dins del conjunt d’iniciatives previstes en el Pla Endreça, un pla de manteniment integral i transversal que aposta per assolir l’excel·lència de l’espai públic de la ciutat. Els objectius prioritaris passen per dur a terme un reforç i una ampliació del manteniment de l’espai públic i per prioritzar les accions d’autoritat per garantir el civisme a la ciutat, apel·lant a la corresponsabilitat de ciutadania i visitants i incrementant les sancions davant de les conductes incíviques.

Categorías: Tren real

#TMBrecomana els concerts de la temporada 2024-2025 de l'Auditori

Vie, 05/03/2024 - 13:34

L'Auditori presenta "(Contra) Natura", la nova temporada 2024-2025 que planteja la programació com una reflexió sobre la relació entre la creació artística i la natura. D'una banda, la natura com a font d’inspiració en la creació musical, des de l’impressionisme i la música programàtica fins al paisatge sonor contemporani. D’altra, el conflicte entre l’ésser humà i la natura, que ens portarà més als terrenys de la música electrònica i ambient. 

En total, més de 500 nous concerts, 6 festivals, 15 estrenes absolutes i 18 nacionals a partir de setembre i que ja pots consultar i reservar en el següent enllaç: https://www.auditori.cat/ca/lauditori-temporada-24-25

TMB hi col·labora fent difusió d'aquesta nova temporada.

 

Categorías: Tren real

Páginas