Sindicador de canales de noticias
Adjudicada la electrificación de un tramo entre Redondela y Arcade, en la línea del Miño
El Puerto del Ferrol adjudica las obras del sistema de control de las infraestructuras ferroviarias
Nuevo Pitch Train de Renfe para conectar startups e inversores y generar nuevas oportunidades de negocio
La alta velocidad recupera un 33 por ciento de viajeros en el segundo trimestre del año
Avances en el convenio para eliminar el paso a nivel de Villabona-San Juan de Nieva, en Avilés
Más de 430.000 usuarios viajaron gratis el martes en FGV por el Día sin coche
Este fin de semana comenzarán las pruebas dinámicas de seguridad para automatizar la Línea 6
En pruebas el primer tren accesible de la C3 de cercanías de Vizcaya
Obertes les inscripcions per visitar els espais expositius de patrimoni històric de FGC
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha obert les inscripcions per participar en les visites guiades als seus espais expositius de patrimoni històric. Les activitats se celebraran en dates puntuals des d’ara i fins a finals de desembre a l’Espai de la via mètrica de Martorell i a l’Espai expositiu de la cotxera de Rubí, amb l’objectiu d’apropar a la ciutadania la història i l’evolució del ferrocarril a Catalunya.
2026, @localpres, Via metrica, fgc, martorell, © jordi garciaLes visites guiades oferiran una oportunitat única per conèixer de prop part del patrimoni històric que conserva Ferrocarrils, incloent-hi locomotores, vagons i altres elements ferroviaris que han format part de la mobilitat de diverses generacions.
L’Espai de la via mètrica es podrà visitar en les següents dates: 26 de setembre, 24 d’octubre, 29 de novembre i 19 de desembre; i l’Espai expositiu de la cotxera de Rubí els dies 18 d’octubre, 14 de novembre i 13 de desembre. Les places són limitades i gratuïtes. Les inscripcions es poden formalitzar a partir d’avui i cal fer reserva prèvia de plaça a través de l’espai de Patrimoni del web de Ferrocarrils.
Per a més informació, consulteu el web de Premsa del Govern.
IV Cicle de Diàlegs Ferroviaris al Museu del Ferrocarril de Catalunya
El Museu del Ferrocarril de Catalunya presenta el IV Cicle de Diàlegs Ferroviaris, una proposta de divulgació i debat al voltant del ferrocarril, la mobilitat i el transport públic, que tindrà lloc cada dimecres a les 18 h.
14 d’octubre. Jordi Font-Agustí La història del ferrocarril a través del còmicDel tren de Mataró al llunyà Oest, de l’Orient Exprés al Transsiberià, un recorregut per la història i l’evolució del ferrocarril a través dels “tebeos”, les historietes i la novel·la gràfica, on el tren ha estat sovint protagonista.
21 d’octubre. Iñaki Barrón de Angoiti Investigación de accidentes en el sistema ferroviario: prevención y seguridadDe la mà de qui va presidir la Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris (CIAF), una mirada al paper de la investigació d’accidents com a eina fonamental per a la prevenció i la
millora contínua de la seguretat del sistema ferroviari.
Com es gestiona una incidència durant un viatge en tren? Una aproximació pràctica i integral a
la detecció, la comunicació i la coordinació entre serveis per garantir la continuïtat i la qualitat
del servei a l’Alta Velocitat i altres serveis comercials de Renfe.
Ferrocarril i ciutat mantenen una relació de dependència mútua, no exempta de conflictes. Densitat, permeabilitat, soterrament i disseny urbà: les estratègies per integrar l’exigent geometria del tren en el teixit ciutadà.
11 de novembre. Lluís Ubalde Estació intermodal de la Sagrera: el camí ja recorregut d’una operació clau per al ferrocarril de CatalunyaActual director del Museu del Ferrocarril de Catalunya, Lluís Ubalde és enginyer de camins i doctor per la UPC. En la seva anterior etapa professional va desenvolupar una llarga trajectòria a INECO i al Pla de Rodalies de Catalunya, i va ser coordinador tècnic de l’operació Sagrera-Sant Andreu. Aquesta experiència directa li permet explicar de primera mà una de les grans transformacions ferroviàries i urbanes de Barcelona, la de l’Estació intermodal de la Sagrera.
Imatges de la Trobada de Modelisme de Caldes de Malavella
Us mostrem algunes imatges de la Trobada de Modelisme de Caldes de Malavella que es va fer el passat cap de setmana del 19 i 20 de juliol de 2026.
La zona en la que aterrizará el dron Dragonfly de la NASA en Titán ya tiene nombre
Ahmakiq Undae – NASA/Jason Barnes
La Unión Astronómica Internacional (UAI), el organismo que se encarga de poner nombres oficiales a los objetos del espacio, ha aprobado un nombre para la zona en la que aterrizará el dron Dragonfly de la NASA en Titán: Ahmakiq Undae.
Se trata de una zona de unos 500 kilómetros de diámetro formada por dunas y zonas interdunares al sur del cráter Selk que se extiende hasta el límite de una cadena de colinas o montañas que están al sur.
Ahmakiq Undae es el nombre de la deidad maya que encierra a los vientos que destruyen las cosechas.
Dragonfly es una de las misiones espaciales que más fascinado y expectante me tiene desde que sé de su existencia: se trata de lanzar un octocóptero del tamaño de un coche hacia Titán, la luna más grande de Saturno, y de que, una vez allí, en lugar de explorar un punto en concreto, lo que ya sería todo un logro, se vaya desplazando de un lugar a otro.
Durante el día en Titán –que dura ocho días terrestres– volará de un sitio a otro, o incluso permanecerá en vuelo estático durante unos minutos para tomar medidas con sus instrumentos y hacer observaciones con sus cámaras.
Aunque gracias al generador termoeléctrico de radioisótopos, similar al de Perseverance, al que le da igual que sea de día o de noche, podrá seguir operando también durante la noche para analizar las muestras tomadas con los taladros que llevará en las patas frontales de los patines y llevar a cabo estudios sismológicos, monitorizar las condiciones meteorológicas, y obtener imágenes microscópicas locales usando iluminación LED.
Esto tendrá que hacerlo además de forma autónoma, igual que los rovers que recorren la superficie de Marte, pues el tiempo que tardan las señales de radio en viajar entre nosotros y Titán –un mínimo de 66 y un máximo de 92 minutos– hace que sea imposible pilotarlo en tiempo real.
La NASA apunta ahora a un lanzamiento en julio de 2028 a bordo de un Falcon Heavy para una llegada a Titán a finales de 2034.
Aunque no será la primera vez que aterricemos en Titán. Ese honor le corresponde para siempre a Huygens, una sonda de la Agencia Espacial Europea (ESA) que se posó en ella el 14 de enero de 2005.
Impresión artística de Huygens sobre la superficie de Titán – ESA





